Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEngesmo, Jostein
dc.contributor.authorBjørke, Bjørnar
dc.contributor.authorKlausen, Vemund
dc.contributor.authorAas, Adrian Falla
dc.date.accessioned2019-08-21T14:00:51Z
dc.date.available2019-08-21T14:00:51Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2609618
dc.description.abstractDenne oppgaven er hovedsakelig basert på en kvantitativ og teoretisk undersøkelse, med et delvis fokus på en kvalitativ undersøkelse. Oppgavens hensikt er å utvikle et forretningskonsept innen digital endringsledelse, der fokuset vil ligge på en Digital Adoption Platforms potensial til å effektivisere opplæringsprosesser på norske bedrifters forretningssystemer. Oppgaven skal svare på følgende problemstilling: “Hvordan kan en Digital Adoption Platform, i kombinasjon med kunstig intelligens og Big Data, effektivisere opplæring på forretningssystemer i norske organisasjoner?” Hovedfunnene i oppgaven var antallet forretningssystemer norske bedrifter benytter seg av på en daglig basis, mangelen på bruk av digitale opplæringsverktøy og hvor mye tid som blir brukt hvert år på opplæring av både ansatte og nyansatte. Oppgaven har undersøkt hvor mange forretningssystemer ansatte i norske teknologiske organisasjoner tar i bruk i dag og hvordan opplæringen er i forbindelse med endringsprosesser. Det ble foretatt en spørreundersøkelse ved bruk av Microsoft Forms som ble sendt ut til bedrifter per e-post. Undersøkelsen samlet inn i 36 svar fra seks ulike bedrifter. Videre ble det foretatt et intervju via Skype med en av lederne i et anerkjent teknologisk selskap for å verifisere forretningskonseptet samt for å kartlegge undersøkelsens validitet og hvilke områder som kunne forbedres. Det ble i tillegg foretatt intervju med førsteamanuensis Donn Morrison for å ytterligere verifisere forretningskonseptet Guidence og dets tekniske aspekt. Oppgaven fant ut, på bakgrunn av spørreundersøkelsen, at ansatte bruker mange ulike antall forretningssystemer på arbeidsplassen og dette kan skape forvirring og være en potensiell kilde til workarounds. Løsningen på dette kan være et konsept som Guidence. Dersom et konsept som Guidence skal ha størst sannsynlighet for å lykkes kommersielt burde det skje innen kort tid - ettersom markedet er i stor vekst og det er få aktører som kan hindre etableringen. Det anbefales videre forskning på området.
dc.description.abstractThis research paper is mainly a quantitative and theoretical study with a partial focus on qualitative research. The study's purpose is to develop a business concept within digital change management, where the focus is a Digital Adoption Platform to streamline the user training on business information systems in the workplace. This study aims to answer the following issue: “How can a Digital Adoption Platform, in combination with artificial intelligence and Big Data, streamline training processes on business information systems in norwegian organizations?” The key findings of this study were the number of business information systems being used by the employees on a daily basis, the lack of digital tools in training of employees and how much time is wasted each year in training both new and old employees. The research paper has examined how many business systems the employees in Norwegian technological organizations are using on a daily basis, and how training is related to change processes. A survey was conducted using Microsoft Forms, which was sent to a number of business by mail. In all, the survey collected 36 replies from six different companies. Furthermore, an interview was conducted through Skype with one of the leaders in these organizations, in order to verify the concept of Guidence. Based on the survey, the research paper found that employees use many different number of business systems in the workplace, and this can create confusion and be potential source of workarounds. The solution for this can be a concept like Guidence, but further research is recommended to find out which market it is best suited for.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan en Digital Adoption Platform, i kombinasjon med kunstig intelligens og Big Data, effektivisere opplæring på forretningssystemer i norske organisasjoner?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel