Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMoen, Torill
dc.date.accessioned2019-08-16T11:58:30Z
dc.date.available2019-08-16T11:58:30Z
dc.date.created2018-09-06T11:24:37Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationSpesialpedagogikk. 2018, (4), 4-12.nb_NO
dc.identifier.issn0332-8457
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2608766
dc.description.abstractMed utgangspunkt i en mors innlegg i Adresseavisen, november 2016, settes søkelyset på individ- og systemrettet arbeid i pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT). Nasjonale myndigheter har gjennom flere år oppfordret PPT til økt fokus på systemrettet arbeid. Teksten presenterer noen begrunnelser for dette. Deretter blir det sett på hva individ- og systemperspektivene, kategorisk sett, representerer og innebærer. Fremstillingen viser at perspektivene kan sies å representere to forskjellige verdenssyn eller paradigmer, og at begge (på hver sine måter) reduserer kompleksiteten som ofte kjennetegner pedagogisk psykologiske problemstillinger. I den sammenheng argumenteres det avslutningsvis for behovet for alternative tilnærminger, hvor helhetsperspektivet blir introdusert og gjort rede for.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUtdanningsforbundetnb_NO
dc.titleIndivid- og systemrettet arbeid i PPT - er det behov for en alternativ begrepsbruk og forståelse?nb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionsubmittedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber4-12nb_NO
dc.source.journalSpesialpedagogikknb_NO
dc.source.issue4nb_NO
dc.identifier.cristin1607204
dc.description.localcodeThis article will not be available due to copyright restrictions (c) 2018 by Utdanningsforbundetnb_NO
cristin.unitcode194,67,70,0
cristin.unitnameInstitutt for pedagogikk og livslang læring
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextpreprint
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel