Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKainth, Akarsh
dc.contributor.authorHorn, Therese
dc.contributor.authorSolvang, Karete Vedeld
dc.date.accessioned2019-06-27T14:00:08Z
dc.date.available2019-06-27T14:00:08Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2602645
dc.description.abstractDenne oppgaven har i hensikt å avdekke vår problemstilling: «Er det influencere som påvirker kjøpsatferden til kunden til å handle på nett?» Dette innebærer spørsmål rundt hvordan forbrukeren vurderer sin påvirkning rundt netthandel, som påvirker forbrukeren i størst grad til å handle på nett. Det teoretiske utgangspunktet for denne oppgaver er teorien om planlagt atferd utviklet av Icek Ajzen i 1985 gjennom sin artikkel «from intentions to actions: a theory of planned behaviour». Teorien om planlagt atferd er med på å forutsi forbrukeratferden til kunden gjennom tre ulike variabler: holdning til atferd, subjektiv norm og persipert atferdskontroll (Hansen, Risborg og Steen, 2012). For å kunne teste modellen opp mot problemstillingen vår lagde vi en nettbasert spørreundersøkelse. Denne spørreundersøkelsen ble delt på sosiale medier for å kunne få mennesker i ulike livssituasjoner til å svare på vår spørreundersøkelse. Det ble gjennomført en faktor- og regresjonsanalyse for å lage en statistisk undersøkelse av dataen som ble hentet inn fra spørreundersøkelsen. Resultatene våre viser at det ikke var influencere som har den største påvirkningskraften på intensjonen hos forbrukerne, slik vi først antok. Analysen viste at alle faktorene fra modellen som ble testet påvirket intensjonen til å handle på nett, men kun subjektiv norm og persipert atferdskontroll var signifikant. Utifra spørreundersøkelsen viste det seg at den subjektive norm var den faktoren som spilte den største rollen ovenfor forbrukeren.
dc.description.abstractThis assignment aims to answer the problem “Is it influencers that affects the customer’s buying behavior to shop online?”. This involves questions about how the consumer considers his or hers influence on online shopping, which affects the consumer to the greatest extent to shopping online. The theoretical starting point for this assignment is the theory of planned behavior developed by Icek Ajzen in 1985 through his article "from intentions to actions: a theory of planned behavior". The theory of planned behavior helps to predict the consumer behavior of the customer through three different variables: attitude to behavior, subjective norm and perceived behavior control (Hansen, Risborg and Steen, 2012). To be able to test the model against our problem, we made a web-based survey. This survey was shared on social media in order to get people in different life situations to respond to our survey. A factor and regression analysis were then completed to create a statistical analysis of the data that was collected from the survey. Our results show that influencers do not have the biggest impact on the intention to shop online, as we first assumed. The analysis showed that all the factors from the model that were tested influenced the intention to shop online, but only subjective norm and perceived behavioral control were significant. Based on the survey, it appeared that the subjective norm was the factor that played the biggest role for the consumer.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEr det influencere som påvirker kjøpsatferden til kunden til å handle på nett?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel