Sammenhenger mellom deltakelse i Ungdomsbedrift og indre motivasjon og innsats i videregående skole
Journal article, Peer reviewed
Published version
View/ Open
Date
2018Metadata
Show full item recordCollections
Original version
FoU i praksis. 2018, (2), 29-47.Abstract
Artikkelen ser på sammenhenger mellom deltakelse i entreprenørskapsprosjektet Ungdomsbedrift (UB) og elevers indre motivasjon og skoleinnsats. Både den norske satsingen og EU-satsingen på entreprenørskap er delvis begrunnet ut fra antakelsen om å bidra til en mer variert utdanning og øke elevers skolemotivasjon. Funn fra det komparative forskningsprosjektet Innovation Clusters for Entrepreneurship Education (ICEE) tyder på at UB verken har positiv eller negativ virkning for indre motivasjon og innsats i videregående skole. ICEE-funnene er i tråd med funn fra tre norske tverrsnittstudier fra henholdsvis 2008, 2012 og 2017, der man heller ikke har funnet sammenhenger mellom UB og motivasjon og innsats. Dataene i ICEE muliggjør å skille mellom UB-deltakere med høy aktivitet (70 % deltar i 100 timer eller mer) og lav aktivitet (30 % deltar i mindre enn 100 timer). De med lav aktivitet opplever redusert indre motivasjon og innsats for skolearbeidet. De fleste elever trives med UB som arbeidsform, men noen elever finner UB for utfordrende og har mindre gode opplevelser ved å delta. 5000 elever (16–19 år) ved 25 skoler i 5 land deltok i både pre-test og post-test. ANCOVA og Cohen’s d ble brukt for å sammenligne indre motivasjon og innsats for elever med ingen, lav og høy UB-deltakelse.