Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSchofield, Daniel
dc.contributor.authorAae, Julie Kristin
dc.date.accessioned2019-05-29T09:01:38Z
dc.date.available2019-05-29T09:01:38Z
dc.date.created2018-08-22T13:43:06Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationFoU i praksis. 2018, 12 (2), 49-66.nb_NO
dc.identifier.issn1504-6893
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2599388
dc.description.abstractDenne artikkelen undersøker hvordan elever ved to europeiske videregående skoler opplever mestring i forbindelse med Ungdomsbedrift (UB). Data er samlet inn fra to skoler, en i Finland og en i Latvia. Det er gjennomført fokusgruppeintervjuer med totalt 12 elever. Elevene som deltok i studien, er mellom 17 og 18 år og går andre året på videregående skole. I tillegg brukes bakgrunnsdata fra intervjuer med 9 lærere. Hovedfunnet er at elevene opplever å få økt mestringsforventning gjennom arbeidet med UB, men også at arbeidet med UB innebærer stor variasjon når det gjelder elevers mestring og mestringsforventninger. Mange elever forteller at de jobber relativt hardt og målrettet med UB, og de opplever positive mestringserfaringer og mestringsforventninger. Noen elever imidlertid ser ut til å legge ned lite innsats og enkelte slutter i UB. Disse elevene opplever sannsynligvis mindre gode mestringserfaringer og mestringsforventninger. UB har altså et svært spennende potensial da de fleste deltakerne forteller om positive erfaringer med UB, samtidig som en del elever som vanligvis ikke opplever mestring i skolesammenheng, opplever nettopp det i arbeid med UB.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherFagbokforlagetnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.titleMestring i Ungdomsbedrift: risiko, virkelighetsnærhet og selvreguleringnb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber49-66nb_NO
dc.source.volume12nb_NO
dc.source.journalFoU i praksisnb_NO
dc.source.issue2nb_NO
dc.identifier.cristin1603793
dc.description.localcodeOpen Access CC-BY-NCnb_NO
cristin.unitcode194,67,70,0
cristin.unitnameInstitutt for pedagogikk og livslang læring
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal