Show simple item record

dc.contributor.authorKvithyld, Trygve
dc.date.accessioned2019-05-29T08:48:21Z
dc.date.available2019-05-29T08:48:21Z
dc.date.created2019-05-28T13:27:02Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationNordic Journal of Literacy Research. 2019, 5 (1), 58-84.nb_NO
dc.identifier.issn2464-1596
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2599382
dc.description.abstractDet er en trend i norsk utdanningspolitikk at myndighetene bidrar til utviklingen av pedagogiske ressurser som lærere blir oppfordret til å benytte i den hensikt å gjøre undervisningen bedre. I denne studien undersøker jeg hvordan to lærere tar i bruk en pedagogisk ressurs utviklet til den nasjonale satsingen «Ungdomstrinn i utvikling». Empirien er hentet fra norskfaglige undervisningsøkter på ungdomstrinnet, der målet med undervisningen var at elevene skulle oppøve evnen til å skrive argumenterende tekster. Forskningen bygger på et språk- og læringssyn som assosieres med New Literacy Studies, der læring skjer ved å bruke språket i faglige praksiser. For å fange inn måten elevene leser, samtaler og skriver på i disse to undervisningsoppleggene, har jeg benyttet en analysemetode jeg har tilpasset fra Hillocks (1999). Hovedfunnene i studien er at selv om lærerne underviser med utgangspunkt i den samme pedagogiske ressursen, og delvis benytter de samme artefaktene, er det på vesentlige områder en ulik undervisningspraksis i de to klasserommene. Funnene i studien bidrar med ny innsikt om relasjonen mellom pedagogiske ressurser og undervisningspraksis.nb_NO
dc.language.isomisnb_NO
dc.publisherNOASP, Nordic Open Access Scholarly Publishingnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleHva skjer når lærere benytter pedagogiske ressurser anbefalt av utdanningsmyndighetene? - En komparativ kasusstudie av hvordan to lærere iscenesetter en pedagogisk ressurs utviklet til «Ungdomstrinn i utvikling»nb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber58-84nb_NO
dc.source.volume5nb_NO
dc.source.journalNordic Journal of Literacy Researchnb_NO
dc.source.issue1nb_NO
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.23865/njlr.v5.1431
dc.identifier.cristin1700872
dc.description.localcodeCopyright © 2019 The Author(s). Open Access. Creative Commons CC-BY 4.0 Licensenb_NO
cristin.unitcode194,67,80,0
cristin.unitnameInstitutt for lærerutdanning
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal