Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNormann, Anita
dc.contributor.advisorOtnes, Hildegunn
dc.contributor.authorRostad, Camilla
dc.date.accessioned2019-05-25T14:00:49Z
dc.date.available2019-05-25T14:00:49Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2598829
dc.description.abstractI lys av at verden blir stadig mindre, og at det globale behovet for avanserte engelskspråklige ferdigheter øker, søker denne avhandlingen å utforske hvordan engelsklærere legger til rette for muntlig deltakelse blant elever og hvordan de arbeider med muntlige ferdigheter. Jeg ønsker å få innsikt i hvordan lærerne oppfatter sin tilrettelegging, og også hvordan deres elever opplever sin egen deltakelse og lærernes innsats. For å svare på dette, ble et forskningsprosjekt gjennomført blant to engelsklærere og deres elever på en ungdomsskole i Nord-Norge. Data ble samlet inn gjennom dybdeintervju med to lærere, fokusgruppeintervju med to elevgrupper, samt at jeg observerte to engelsktimer med hver lærer. Jeg fant ut at til tross for lærernes bevissthet omkring motvillige elever, så kunne lærernes tilrettelegging for å skape økt muntlig deltakelse både økes og utvikles. Det viktigste funnet var mangel på korrelasjon mellom lærernes og elevenes oppfattelse av rom for muntlig deltakelse. Studien fant også ut at lærerne oppfattet timene sine som varierte og med fokus på muntlig deltakelse. Likevel virket det ikke som om aktivitetene la til rette for muntlig deltakelse blant elevene, til tross for at dette var lærernes intensjon. Flere aspekter så ut til å forhindre lengre sekvenser med bruk av målspråket. Videre ga elevene et inntrykk av å like engelskfaget, men var samtidig bevisst på sin manglende muntlige deltakelse. Usikkerhet og frykt for å mislykkes var blant grunnene som ble gitt av både lærere og elever for å forklare elevenes motvillige muntlige deltakelse. Studien understreker behovet for et økt fokus på hvordan lærere legger til rette for muntlig elevdeltakelse og hvordan man underviser muntlige ferdigheter. For å møte globale og nasjonale krav, bør lærere i større grad forklare elevene hva som forventes av dem. I tillegg kan lærere gjøre mer for å fremme et godt læringsmiljø for å redusere elevenes usikkerhet og frykt for å mislykkes. Jeg er overbevist om at dette kan føre til en økning av elevers muntlige ferdigheter i engelsk, og som igjen kan lede til at de blir bedre rustet til å møte den globale framtida som venter dem. Nøkkelord: Tilrettelegging, muntlig deltakelse, målspråk, muntlige ferdigheter, ungdomsskole
dc.description.abstractIn light of our world becoming smaller and the global need for advanced English language skills have increased, this thesis aims to explore how ESL teachers facilitate students’ oral participation and teach oral skills. I wish to gain insight into how the teachers perceive their own facilitation, and furthermore how their students regard their own participation and their teachers’ endeavours. To answer this, a research project was conducted among two ESL teachers and their students in a lower secondary school in Northern Norway. Data was gathered from in-depth interviews with two teachers, focus group interviews with two groups of students and I also observed two English lessons with each teacher. I found that due to the teachers’ awareness concerning reluctant students, the teachers’ facilitation of students’ oral participation could be increased and developed further. The most important finding was the lack of correlation between how the teachers and the students perceived the given room for oral activity. The study also found that the teachers perceived their lessons as varied and with focus on oral participation. Still, the activities did not seem to facilitate students’ oral participation even if that was the teacher’s intention. Several aspects seemed to hinder longer sequences of target language use. Furthermore, the students gave an impression of liking the English subject but were at the same time aware of their lacking oral participation. Insecurity and fear of failure were among the reasons given by both the teachers and the students as explanations to the reluctant students’ oral participation among the participating students. The study emphasizes a need for an increased focus on how teachers facilitate students’ oral participation and teach oral skills. To meet global and national demands, teachers should to a greater extent explain what is expected by the students and focus more on metalinguistic competence. In addition, teachers can do more to promote good learning conditions to diminish the students’ insecurity and fear of failure. I am convinced that this might lead to an enhancement of students’ oral skills in English, which again can lead to them becoming better equipped to encounter the global future that awaits them. Keywords: Facilitation, oral participation, target language, oral skills, lower secondary school
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleSpeak up! - Exploring ESL teachers' facilitation of students' oral interaction
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel