Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSlinning Knudsen, Cecilie
dc.contributor.authorBakke Fjær, Johanne
dc.date.accessioned2019-05-24T14:00:44Z
dc.date.available2019-05-24T14:00:44Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2598718
dc.description.abstractFormålet med oppgaven er en kontrastiv analyse av tigrinja og norsk. Siden tigrinja er et språk som regnes for å være et lingua franca mellom de ulike etniske gruppene i Etiopia og Eritrea, der en betydelig andel kommer til Norge, kan det være nyttig som lærer å tilegne seg informasjon om språket. Fra læreren sin side kan det føre til økt forståelse for avvik som kan oppstå underveis av opplæringen i andrespråket. På en annen side kan det føre til at eleven føler seg som en ressurs snarere enn et problem. Tigrinja tilhører den semittiske greina av den afroasiatiske språkfamilien og er dermed nært beslektet med tigre da de begge stammer fra det gammeletiopiske språket geez. I oppgaven vil jeg hovedsakelig fokusere på å sammenligne ordklassene verb og pronomen, siden det er to ordklasser som ser ut til å ha størst variasjon mellom språk generelt. Etter hver ordklasse vil jeg se på eventuelle utfordringer som kan oppstå og hvilke tiltak en som lærer kan benytte som kan styrke opplæringen. Til å begynne med vil jeg greie ut om mellomspråk, da det kan være nyttig å ha kjennskap til hvorfor elevene har avvik fra målspråket underveis i språkopplæringen. Siden tigrinja og norsk skiller seg fra hverandre på mange måter er det rimelig å forvente at enkelte ting er mer utfordrende enn andre. I Til slutt vil jeg se funnene i et didaktisk perspektiv der jeg ser på hvilken nytteverdi flerspråklighet har som ressurs i undervisning.
dc.description.abstractThe main purpose of this thesis is to accomplish a contrastive analysis of Tigrinya and Norwegian. Tigrinya is counted as the lingua franca between different ethnical groups of Ethiopia and Eritrea. Because of the fact that a considerable amount of them are immigrating to Norway, it will be useful as a teacher to gain knowledge of the language. As a teacher it may increase the understanding of different biases during the learning process. On the other side, it may increase the student’s self-confidence. Tigrinya is an Afro-Asiatic language, belonging to the family’s Semitic branch. In this thesis, I will focus on two lexical categories, pronouns and verbs. These two lexical categories seem to have a considerable variation between different languages in general. After each lexical category, I will consider actual struggles, and then suggest projects to increase the learning process. Because of the variations between Tigrinya and Norwegian, it will be reasonable to expect struggles. Therefore, it may also be useful to know of the different stages during the learning process. At the end, I will look at the discoveries in a didactical perspective and focus at the advantage of multilingualism in educational activities.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEn kontrastiv analyse av tigrinja og norsk
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel