Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorThomas Richard Hilder
dc.contributor.authorMaren Stavland
dc.date.accessioned2019-05-24T14:00:41Z
dc.date.available2019-05-24T14:00:41Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2598714
dc.description.abstractI denne oppgaven ønsker jeg å se på om en musikksjanger kan tilhøre en gruppe mennesker og jeg vil fokusere på det som gjerne blir kalt the second klezmer revival i Europa med underspørsmålene: Hvem var drivkraften bak denne gjenoppbyggingen av klezmer tradisjonen? Hvorfor kom dette oppsvinget da det gjorde? Kan kultur «eies»? Og hvem «eier» egentlig klezmer? Jeg vil i hovedsak fokusere på klezmer i etterkrigstidens Tyskland, men vil i løpet av oppgaven også se på klezmer i en større historisk kontekst ved å se på land som Polen, Sverige, USA og Russland. Dette på grunn av transnasjonale forbindelser som gjør at vi må se klezmer i Tyskland i lys av et større nettverk. I denne oppgaven vil jeg bruke det engelske begrepet «revival» istedenfor et av de norske oversatte ordene- oppgang, oppsving, gjenoppliving eller fornyelse- da jeg mener vi ikke har noen gode norske ord som treffer det samme spekteret av betydning som det engelske ordet gjør. Begrepet «revival» og appropriasjon er to begreper som vil være sentrale i min oppgave og som jeg vil definere nærmere senere i oppgaven.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKlezmer
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel