Klezmer
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2598714Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for musikk [451]
Sammendrag
I denne oppgaven ønsker jeg å se på om en musikksjanger kan tilhøre en gruppe mennesker og jeg vil fokusere på det som gjerne blir kalt the second klezmer revival i Europa med underspørsmålene: Hvem var drivkraften bak denne gjenoppbyggingen av klezmer tradisjonen? Hvorfor kom dette oppsvinget da det gjorde? Kan kultur «eies»? Og hvem «eier» egentlig klezmer? Jeg vil i hovedsak fokusere på klezmer i etterkrigstidens Tyskland, men vil i løpet av oppgaven også se på klezmer i en større historisk kontekst ved å se på land som Polen, Sverige, USA og Russland. Dette på grunn av transnasjonale forbindelser som gjør at vi må se klezmer i Tyskland i lys av et større nettverk. I denne oppgaven vil jeg bruke det engelske begrepet «revival» istedenfor et av de norske oversatte ordene- oppgang, oppsving, gjenoppliving eller fornyelse- da jeg mener vi ikke har noen gode norske ord som treffer det samme spekteret av betydning som det engelske ordet gjør. Begrepet «revival» og appropriasjon er to begreper som vil være sentrale i min oppgave og som jeg vil definere nærmere senere i oppgaven.