Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGlavee-Geo, Richard
dc.contributor.authorRahman, Ummeh Habiba Faria Benteh
dc.contributor.authorZafar, Muhammad Khubaib
dc.date.accessioned2019-05-24T14:00:33Z
dc.date.available2019-05-24T14:00:33Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2598707
dc.description.abstractFormål: Over all hensikt med denne studien er å undersøke konsernets oppførselstiltak mot vedtak av uber med fokus på effekter av digitalisering og delt økonomi ved adopsjon av uber. Et annet mål er å undersøke de kulturelle faktorene i Bangladesh og Pakistan som leder mennesker mot vedtak av ikke-tradisjonelle transportkilder. Design / Metodikk / Tilnærming: Teorien om planlagt oppførsel integrert med Hofstede Kulturelle dimensjoner har blitt brukt til å undersøke Behavioral Intention of customers towards vedtak av uber. Videre, effekten av teknologien vedtaksmodell og to andre faktorer, risiko og tillit, på atferdsmessig intensjon om bruk av uber har blitt undersøkt. Data ble samlet inn gjennom spørreskjemaer fra 145 respondenter fra Bangladesh og Pakistan. Resultater: Empiriske funn viser at risiko negativt påvirker adferdsintensjonen. Furthere, Holdning mot oppførsel er svært positivt signifikant når den er moderert av maskulinitet og usikkerhetsfjerning modererer forholdet mellom sosiale normer og Behavioral Intention, mens Usikkerhetsforebygging modererer forholdet mellom Oppfattet Behavioral Control og Behavioral Intention negativt. Videre viser studien også at kvinner er mer interessert i å bruke Uber service. Begrensninger av studiet: Data samles inn via elektroniske lukkede spørreskjemaer som begrenser generaliseringen av studien. Ledelsesimplikasjoner: Studie identifiserer kvinnen som et større marked og gir en mulighet til Uber å kategorisere risikoen som er utbredt i samfunnet og definere nye strategier av tilpasse seg den lokale kulturen ved å være et globalt selskap. Nøkkelord: Theory of Planned Behavior, Technology Adoption Model, Hofstede's Cultural Dimensjoner, risiko, tillit, digitalisering, delt økonomi.
dc.description.abstractPurpose: Over all purpose of this study is to investigate the behavioral intentions of consumers towards adoption of Uber with focus on effects of digitalization and shared economy on adoption of Uber. Another objective is to examine the cultural factors of Bangladesh and Pakistan which are leading people towards adopotion of non traditional source of transport. Design/Methodology/Approach: Theory of Planned Behavior integrated with Hofstede’s Cultural Dimensions has been used to examine the Behavioral Intention of customrs towarcs adoption of Uber. Further, the effects of Technolgy Adoption Model and two other factors Risk and Trust on Behavioral Intention of using Uber have been investigated. Data was collected through questionnaires from 145 respondents from Bangladesh and Pakistan. Findings: Empirical findings show that Risk negatively affects the Behavioral Intention. Furthere Attitude Towards Behavior is highly positively significant when it is moderated by Masculinity and Uncertainty Avoidance positively moderates the relation between Social Norms and Behavioral Intention, while Uncertainty Avoidance moderates the relation between Perceived Behavioral Control and Behavioral Intention negatively. Moreover, study also showed that women are more interested in using Uber service. Limitations of Study: Data is collected through online close-ended questionnaires which limits the generalization of the study. Managerial Implications: Study identifies the female as a bigger market and provides an opportunity to Uber to categorize the risks prevalant in the society and define new strategies by adapting to the local culture by being a global company. Keywords: Theory of Planned Behavior, Technology Adoption Model, Hofstede’s Cultural Dimensions, Risk, Trust, Digitalization, Shared Economy.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleFactors Influencing Adoption of Uber in Bangladesh and Pakistan
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel