Factors Influencing Adoption of Uber in Bangladesh and Pakistan
Abstract
Formål: Over all hensikt med denne studien er å undersøke konsernets oppførselstiltakmot vedtak av uber med fokus på effekter av digitalisering og delt økonomi ved adopsjonav uber. Et annet mål er å undersøke de kulturelle faktorene i Bangladesh og Pakistan somleder mennesker mot vedtak av ikke-tradisjonelle transportkilder.Design / Metodikk / Tilnærming: Teorien om planlagt oppførsel integrert med HofstedeKulturelle dimensjoner har blitt brukt til å undersøke Behavioral Intention of customers towardsvedtak av uber. Videre, effekten av teknologien vedtaksmodell og to andre faktorer, risikoog tillit, på atferdsmessig intensjon om bruk av uber har blitt undersøkt. Data ble samlet inngjennom spørreskjemaer fra 145 respondenter fra Bangladesh og Pakistan.Resultater: Empiriske funn viser at risiko negativt påvirker adferdsintensjonen. Furthere,Holdning mot oppførsel er svært positivt signifikant når den er moderert av maskulinitetog usikkerhetsfjerning modererer forholdet mellom sosiale normer ogBehavioral Intention, mens Usikkerhetsforebygging modererer forholdet mellom OppfattetBehavioral Control og Behavioral Intention negativt. Videre viser studien også at kvinnerer mer interessert i å bruke Uber service.Begrensninger av studiet: Data samles inn via elektroniske lukkede spørreskjemaer som begrensergeneraliseringen av studien.Ledelsesimplikasjoner: Studie identifiserer kvinnen som et større marked og gir enmulighet til Uber å kategorisere risikoen som er utbredt i samfunnet og definere nye strategier avtilpasse seg den lokale kulturen ved å være et globalt selskap.Nøkkelord: Theory of Planned Behavior, Technology Adoption Model, Hofstede's CulturalDimensjoner, risiko, tillit, digitalisering, delt økonomi. Purpose: Over all purpose of this study is to investigate the behavioral intentions of consumerstowards adoption of Uber with focus on effects of digitalization and shared economy on adoptionof Uber. Another objective is to examine the cultural factors of Bangladesh and Pakistan whichare leading people towards adopotion of non traditional source of transport.Design/Methodology/Approach: Theory of Planned Behavior integrated with Hofstede’sCultural Dimensions has been used to examine the Behavioral Intention of customrs towarcsadoption of Uber. Further, the effects of Technolgy Adoption Model and two other factors Riskand Trust on Behavioral Intention of using Uber have been investigated. Data was collectedthrough questionnaires from 145 respondents from Bangladesh and Pakistan.Findings: Empirical findings show that Risk negatively affects the Behavioral Intention. FurthereAttitude Towards Behavior is highly positively significant when it is moderated by Masculinityand Uncertainty Avoidance positively moderates the relation between Social Norms andBehavioral Intention, while Uncertainty Avoidance moderates the relation between PerceivedBehavioral Control and Behavioral Intention negatively. Moreover, study also showed that womenare more interested in using Uber service.Limitations of Study: Data is collected through online close-ended questionnaires which limitsthe generalization of the study.Managerial Implications: Study identifies the female as a bigger market and provides anopportunity to Uber to categorize the risks prevalant in the society and define new strategies byadapting to the local culture by being a global company.Keywords: Theory of Planned Behavior, Technology Adoption Model, Hofstede’s CulturalDimensions, Risk, Trust, Digitalization, Shared Economy.