Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJohansen, Vegard
dc.date.accessioned2019-04-26T09:26:14Z
dc.date.available2019-04-26T09:26:14Z
dc.date.created2018-08-21T14:40:36Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationFoU i praksis. 2018, (2), 9-28.nb_NO
dc.identifier.issn1504-6893
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2595659
dc.description.abstractDet er ulike formål med entreprenørskapsutdanning, og en kan skjelne mellom utdanning om, for og gjennom entreprenørskap. I gjennom-tilnærmingen brukes entreprenørskapsrelaterte prosesser som arbeidsform for å oppnå bestemte læringsmål, og denne artikkelen handler om sammenhenger mellom deltakelse i entreprenørskapsprosjekter og elevers skoleprestasjoner. Entreprenørskapsprosjektet det ses på, er programmet Ungdomsbedrift (UB) som har deltakelse fra mer enn 300 000 elever mellom 15 og 19 år i 40 land årlig. Som mål på skoleprestasjon brukes karaktersnitt. Sammenhenger mellom UB og karaktersnitt undersøkes for fem europeiske land. I Finland, Italia og Latvia er det en positiv sammenheng mellom deltakelse i UB og karaktersnitt, og det er elever med høy UB-aktivitet (hundre timer eller mer) som presterer bedre på skolen etter deltakelsen. I Belgia gir deltakelse i UB verken bedre eller dårligere karaktersnitt. For Norge er UB lagt til videregående opplæring, og flere studier tyder på at UB ikke virker inn på karakterer. Samtidig oppnår elever som har deltatt i Elevbedrift (EB) i norske ungdomsskoler, bedre karakter enn dem som ikke har deltatt. Dette kan skyldes at utdanning for entreprenørskap er fokus i UB, og utdanning gjennom entreprenørskap er fokus i EB. Samlet omfatter data 6000 elever, og funnene er fremkommet gjennom flernivåanalyser.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherFagbokforlagetnb_NO
dc.titleSammenhenger mellom deltakelse i entreprenørskapsprosjekter og skoleprestasjoner i fem europeiske landnb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber9-28nb_NO
dc.source.journalFoU i praksisnb_NO
dc.source.issue2nb_NO
dc.identifier.cristin1603560
dc.description.localcodePublisert av Fagbokforlagetnb_NO
cristin.unitcode194,67,70,0
cristin.unitnameInstitutt for pedagogikk og livslang læring
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel