dc.contributor.advisor | Rønning, Frode | nb_NO |
dc.contributor.author | Grøstad, Siri | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T14:00:29Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T14:00:29Z | |
dc.date.created | 2014-06-28 | nb_NO |
dc.date.issued | 2014 | nb_NO |
dc.identifier | 730606 | nb_NO |
dc.identifier | ntnudaim:10481 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/259311 | |
dc.description.abstract | I denne studien har jeg arbeidet ut i fra to forskningsspørsmål. Jeg har forsøkt å kartlegge lærer-nes bruke av læreboka i matematikk, med fokus på mengde i forhold til andre læremidler, og jeg har lagt sosiokulturelle perspektiver til grunn for en analyse av årsakene til at læreboka brukes i den grad den gjør. Hensikten med studien er å teste min hypotese om at læreboka fortsatt er det læremiddelet som benyttes oftest i planlegging av matematikkundervisning, for deretter å kunne se nærmere på årsakene som bidrar til denne bruken. Mine to forskningsspørsmål er: I hvilken grad benytter lærerne seg av læreboka i planleggingen av matematikkundervisningen? og, hvilke faktorer bidrar til at matematikklærere benytter seg av læreboka?Jeg har sett på tidligere forskning rundt bruk av læreboka, både i Norge og utenlands, samt generell bruk av læreboka og fagspesifikk bruk i matematikkundervisning. I sammenheng med analysen av årsakene bak bruken av læreboka har jeg sett på Vygotskys (1978) sosiokulturelle teorier, Engeströms (1998) aktivitetssystemer og Rezats (2009) didaktiske tetraeder som alle har kulminert i Strässer og Rezats (2012) sosiodidaktiske tetraeder. Studien er gjennomført med multistrategidesign, som vil si at jeg har gjennomført både en kvantitativ og en kvalitativ undersøkelse. 31 matematikklærere fra både ungdomsskoler og videregående skoler har deltatt i en elektronisk spørreundersøkelse angående deres bruk og valg av læremidler. To av disse har så blitt intervjuet med den hensikt å analysere deres holdninger til bruk av læreboka ved hjelp av Strässer og Rezats (2012) sosiodidaktiske tetraeder som verktøy. Resultatene viser at læreboka fortsatt er det læremiddelet som brukes oftest av matematikklærere. Videre fant jeg at årsakene bak denne bruken er av det pragmatiske slaget: Lærerne opplever et tidspress og læreboka tilbyr en enkel løsning, lærerne samarbeider med andre lærere som bruker læreboka og velger derfor å bruke den selv, og elevene motsetter seg undervisning som ikke følger læreboka. | nb_NO |
dc.language | nob | nb_NO |
dc.publisher | Institutt for matematiske fag | nb_NO |
dc.title | "Vi har boka og forholder oss til den": En sosiokulturell analyse av matematikklæreres valg av læremidler | nb_NO |
dc.title.alternative | "We've got the Textbook, and we Use It": A Socio-Cultural Analysis of Teacher's choice of Teaching Aids | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 84 | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk, Institutt for matematiske fag | nb_NO |