Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRønning, Frodenb_NO
dc.contributor.authorSjetne, Espennb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:00:12Z
dc.date.available2014-12-19T14:00:12Z
dc.date.created2013-09-19nb_NO
dc.date.issued2013nb_NO
dc.identifier649835nb_NO
dc.identifierntnudaim:6836nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/259187
dc.description.abstractMålet med denne studien er å se hvordan elevenes matematikkforståelse kan påvirkes ved bruk av dynamisk programvare i matematikkundervisningen, i et sosiokulturelt læringsperspektiv. Seks elever som tar faget matematikk 1T ved en norsk videregående skole har blitt observert under arbeid med oppgaveløsning. Observasjonen ble gjennomført i en tre timer lang arbeidsøkt, med elever som ikke har blitt introdusert for derivasjonsbegrepet tidligere. Den dynamiske programvaren som i hovedsak har blitt benyttet i studien er Geogebra.Resultatene av studiene viser at bruken av dynamisk programvare påvirker den matematiske forståelsen til elevene. Bruken er prosessorientert og mye av matematikken blir borte blant tastetrykkene. Samtidig åpner den dynamiske programvaren mange muligheter for overganger mellom ulike representasjoner av funksjoner, og fremmer diskusjon blant elevene.nb_NO
dc.languagenobnb_NO
dc.publisherInstitutt for matematiske fagnb_NO
dc.title.Bruk av dynamisk programvare i oppstartfasen av arbeidet med den derivertenb_NO
dc.title.alternativeThe use of dynamic software during the introduction of the derivativenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber35nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk, Institutt for matematiske fagnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel