dc.contributor.advisor | Rønning, Frode | nb_NO |
dc.contributor.author | Sjetne, Espen | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T14:00:12Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T14:00:12Z | |
dc.date.created | 2013-09-19 | nb_NO |
dc.date.issued | 2013 | nb_NO |
dc.identifier | 649835 | nb_NO |
dc.identifier | ntnudaim:6836 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/259187 | |
dc.description.abstract | Målet med denne studien er å se hvordan elevenes matematikkforståelse kan påvirkes ved bruk av dynamisk programvare i matematikkundervisningen, i et sosiokulturelt læringsperspektiv. Seks elever som tar faget matematikk 1T ved en norsk videregående skole har blitt observert under arbeid med oppgaveløsning. Observasjonen ble gjennomført i en tre timer lang arbeidsøkt, med elever som ikke har blitt introdusert for derivasjonsbegrepet tidligere. Den dynamiske programvaren som i hovedsak har blitt benyttet i studien er Geogebra.Resultatene av studiene viser at bruken av dynamisk programvare påvirker den matematiske forståelsen til elevene. Bruken er prosessorientert og mye av matematikken blir borte blant tastetrykkene. Samtidig åpner den dynamiske programvaren mange muligheter for overganger mellom ulike representasjoner av funksjoner, og fremmer diskusjon blant elevene. | nb_NO |
dc.language | nob | nb_NO |
dc.publisher | Institutt for matematiske fag | nb_NO |
dc.title | .Bruk av dynamisk programvare i oppstartfasen av arbeidet med den deriverte | nb_NO |
dc.title.alternative | The use of dynamic software during the introduction of the derivative | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 35 | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk, Institutt for matematiske fag | nb_NO |