Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRønning, Frodenb_NO
dc.contributor.advisorHag, Karinb_NO
dc.contributor.authorVatne, Ann Kristinnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:00:01Z
dc.date.available2014-12-19T14:00:01Z
dc.date.created2012-11-11nb_NO
dc.date.issued2012nb_NO
dc.identifier567044nb_NO
dc.identifierntnudaim:6894nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/259104
dc.description.abstractMålet med denne undersøkelsen er å undersøke av R2-elevers forhold til læreboka si i matematikk. Jeg jobbet med å besvare spørsmålene «Hvordan bruker R2-elever læreboka i matematikk?», «Hvilke deler av boka vurderer elevene til å være viktige?» og «Hvilke faktorer kan påvirke denne bruken?». For å besvare spørsmålet ble det gjennomført en tredelt kvalitativ metode, som består av observasjon, innsamling av skriftlig materiale og intervju. Valget av respondenter falt på elever i sitt siste år på videregående skole, en R2 klasse på en skole i Trondheim. Jeg fulgte elevene i en periode på 2,5 uker i februar/mars 2012. I etterkant av perioden ble noen av elevene intervjuet. Jeg satt da igjen med skriftlig datamateriale fra alle elevene i klassen, mine egne observasjonsnotater og intervjutranskripsjoner fra intervju med fem elever, som ble brukt for å besvare forskningsspørsmålene. Resultatene viser at mange elever har vanskeligheter med å utnytte læreboka fullstendig. De har alle litt forskjellige måter å bruke læreboka på, men som tidligere studier også har vist, er det mye fokus på bruk av eksempler blant alle elevene. Det er flere faktorer som påvirker hvordan elevene bruker læreboka, og som forventet har læreren en stor rolle her, men læreren er også påvirket av ytre krefter, som dermed også påvirker elevene. Tid spiller en stor rolle her, og det gjør eksamen også.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherInstitutt for matematiske fagnb_NO
dc.subjectntnudaim:6894no_NO
dc.subjectMLREAL Lektorutdanning med master i realfagno_NO
dc.subjectFysikk og matematikkno_NO
dc.title«Jeg syns avstanden mellom boka og eksamen er litt stor egentlig»: En studie av R2-elevers forhold til læreboka i matematikknb_NO
dc.title.alternative"I think the distance between the book and the exam is too big, really": A study of R2-students relationship to their mathematics textbooknb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber110nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk, Institutt for matematiske fagnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel