Show simple item record

dc.contributor.advisorHag, Karinb_NO
dc.contributor.advisorRønning, Frodenb_NO
dc.contributor.authorHansen, Gro Ingeborgnb_NO
dc.contributor.authorTaraldsen, Lene Haydennb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T13:58:58Z
dc.date.available2014-12-19T13:58:58Z
dc.date.created2011-06-29nb_NO
dc.date.issued2011nb_NO
dc.identifier427898nb_NO
dc.identifierntnudaim:5858nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/258873
dc.description.abstractI studien fokuserer vi på elevers evner til å argumentere i geometri, hvor de har tilgang til et DGM. For å besvare forskningsspørsmålet hvilke bevisskjema kan vi observere i R1-elevers argumentasjon i geometri med tilhørende delspørsmål i hvilke bevisskjema kan vi finne spor av det dynamiske geometrimiljøet? ble det samlet inn data gjennom observasjon i klasserommet og skriftlige ved elevenes skriftlige GeoGebra-filer. Datamaterialet ble transkribert og deretter analysert ved hjelp av vårt analyseverktøy basert på Harel og Sowders (1998) bevisskjema og Balcheff (1988) sine bevisnivåer. Harel og Sowders bevisskjema baserer seg på at det eksisterer tre ulike kilder til overbevisning hos elever; eksterne, empirisk eller analytiske. I studien observerte vi de fleste av Harel og Sowders bevisskjema i R1-elevenes argumentasjon i geometri. I tillegg fant vi i studien at DGMet spilte en vesentlig rolle under empirisk bevisskjema, og at vi dermed kunne utvide bevisskjemaene med kategorien visuelle eksempel. Innenfor denne kategorien fant vi at elevene benyttet seg av målinger og draggingtesten for å sannsynliggjøre sine hypoteser.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherInstitutt for matematiske fagnb_NO
dc.subjectntnudaim:5858no_NO
dc.subjectMLREAL Lektorutdanning med master i realfagno_NO
dc.subjectNaturfag og matematikkno_NO
dc.title"Det bare e sånn": En studie av R1-elevers argumentasjon i geometrinb_NO
dc.title.alternativeA study of R1-students proof schemes in geometrynb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber110nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk, Institutt for matematiske fagnb_NO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record