Barnevernspedagogers, sosionomers og vernepleieres rolle og status i skolen
Journal article, Peer reviewed
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2588662Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykisk helse [1312]
- Institutt for sosialt arbeid [1393]
- Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [38685]
Originalversjon
Tidsskrift for velferdsforskning. 2018, 21 (2), 163-179. 10.18261/issn.2464-3076-2018-02-05Sammendrag
Skolen har både rollen som velferdsinstitusjon og en yrkesforberedende rolle. Den skal være for alle barn og unge, uansett forutsetninger. Det eksisterer et dokumentert behov for å supplere lærerrollen med yrkesgrupper som har et sosialpedagogisk fokus og som i hovedsak arbeider utenfor klasserommet. Barnevernspedagoger, sosionomer og vernepleiere (BSV) har på hver sin måte kompetanse til å gjøre dette, men hva slags rolle og status tilbyr skoleverket dem? Artikkelen har som mål å utforske dette spørsmålet på bakgrunn av kvalitative intervjuer med både BSV-ere og mellomledere i skolen. Konklusjonen er at BSV-ernes rolle og status framstår som uklar.