Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBungum, Beritnb_NO
dc.contributor.advisorMehli, Hannenb_NO
dc.contributor.authorSjøvik, Vegard Aasnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T13:58:26Z
dc.date.available2014-12-19T13:58:26Z
dc.date.created2010-09-11nb_NO
dc.date.issued2010nb_NO
dc.identifier350806nb_NO
dc.identifierntnudaim:5319nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/258651
dc.description.abstractOppgaven tar for seg elevers gruppediskusjoner med utgangspunkt i en kraftplattform og en heis som arena. Jeg har utviklet og prøvd ut et undervisnings opplegg hvor elever bruker en elektronisk kraftplattform som gir brukeren en grafisk fremstilling av normalkraft i sanntid. Undervisningsopplegget som prøves ut er laget for Fysikk 1 og dekker kompetansemål innen hovedområdet klassisk fysikk. Elevene gjør også bruk av muntlige og digitale ferdigheter, noen av de grunnleggende ferdighetene som også er en del av fagkompetansen i fysikk. Opplegget er prøvd ut i en klasse i videregående skole, hvor elevene arbeider i gruppe á fem elever. De gjorde eksperimenter i en heis og diskuterte målingene de gjorde i sammenheng med det de opplevde på kroppen. Resultatene er diskutert i lys av kjente forestillinger i mekanikk og kjente teorier om språkets betydning for læring. Resultatene fra undersøkelsen viser at kraftplattformen har et godt potensial for undervisning i mekanikk fordi den kobler sammen ulike representasjonsformer i fysikk. Målingene presenteres i sanntid og elevene kan se teori og eksperimentelle resultater i sammenheng med egne opplevelser av fenomener med krefter og bevegelse.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherInstitutt for fysikknb_NO
dc.subjectntnudaimno_NO
dc.subjectMLREAL Lektorutdanning med master i realfagno_NO
dc.subjectMatematikk og fysikkno_NO
dc.titleGruppediskusjoner rundt en kraftplattform: En kvalitativ studie om bruk av språket for å avdekke og korrigere elevers misoppfatninger og alternative forestillinger i mekanikk.nb_NO
dc.title.alternativeGroup Discussions around a Force Platform: A qualitative study of the use of language to reveal and correct pupils' alternative conceptions in mechanicsnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber79nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk, Institutt for matematiske fagnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel