dc.contributor.advisor | Bungum, Berit | nb_NO |
dc.contributor.advisor | Mehli, Hanne | nb_NO |
dc.contributor.author | Sjøvik, Vegard Aas | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T13:58:26Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T13:58:26Z | |
dc.date.created | 2010-09-11 | nb_NO |
dc.date.issued | 2010 | nb_NO |
dc.identifier | 350806 | nb_NO |
dc.identifier | ntnudaim:5319 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/258651 | |
dc.description.abstract | Oppgaven tar for seg elevers gruppediskusjoner med utgangspunkt i en kraftplattform og en heis som arena. Jeg har utviklet og prøvd ut et undervisnings opplegg hvor elever bruker en elektronisk kraftplattform som gir brukeren en grafisk fremstilling av normalkraft i sanntid. Undervisningsopplegget som prøves ut er laget for Fysikk 1 og dekker kompetansemål innen hovedområdet klassisk fysikk. Elevene gjør også bruk av muntlige og digitale ferdigheter, noen av de grunnleggende ferdighetene som også er en del av fagkompetansen i fysikk. Opplegget er prøvd ut i en klasse i videregående skole, hvor elevene arbeider i gruppe á fem elever. De gjorde eksperimenter i en heis og diskuterte målingene de gjorde i sammenheng med det de opplevde på kroppen. Resultatene er diskutert i lys av kjente forestillinger i mekanikk og kjente teorier om språkets betydning for læring. Resultatene fra undersøkelsen viser at kraftplattformen har et godt potensial for undervisning i mekanikk fordi den kobler sammen ulike representasjonsformer i fysikk. Målingene presenteres i sanntid og elevene kan se teori og eksperimentelle resultater i sammenheng med egne opplevelser av fenomener med krefter og bevegelse. | nb_NO |
dc.language | nor | nb_NO |
dc.publisher | Institutt for fysikk | nb_NO |
dc.subject | ntnudaim | no_NO |
dc.subject | MLREAL Lektorutdanning med master i realfag | no_NO |
dc.subject | Matematikk og fysikk | no_NO |
dc.title | Gruppediskusjoner rundt en kraftplattform: En kvalitativ studie om bruk av språket for å avdekke og korrigere elevers misoppfatninger og alternative forestillinger i mekanikk. | nb_NO |
dc.title.alternative | Group Discussions around a Force Platform: A qualitative study of the use of language to reveal and correct pupils' alternative conceptions in mechanics | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 79 | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk, Institutt for matematiske fag | nb_NO |