Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMolnes, Sven Inge
dc.contributor.authorBondevik, Karina Klungreseth
dc.contributor.authorFiksdal, Silje Rafteseth
dc.coverage.spatialNorway, Møre og Romsdalnb_NO
dc.date.accessioned2019-02-18T12:29:32Z
dc.date.available2019-02-18T12:29:32Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2585946
dc.description.abstractHensikten med denne litteraturstudien er å undersøke hvilke erfaringer pasienter med diabetes type 2 har med undervisning og veiledning for å mestre sykdommen i hverdagen. Gjennom systematisk litteratursøk har denne studien kommet frem til åtte relevante forskningsartikler som ligger til grunn for besvarelsen av problemstillingen. Alle artiklene benytter kvalitativ metode, da studien er ute etter pasientenes erfaringer. Videre blir pensumlitteratur og egenvalgt litteratur brukt til å belyse funn gjennom diskusjon. Resultatet fra litteraturstudien viser at det er tre hovedtemaer som er viktige for hvordan pasienter med diabetes type 2 erfarer veiledning og undervisning for å mestre sykdommen. Relasjoner, undervisningens innhold og metode, samt evne til å ta ansvar for egen sykdom. Denne studien konkluderer med at de tre ovennevnte hovedtemaene har gjensidig påvirkningskraft på pasientens evne til å lære og at kunnskap om spesielt ernæring er viktig for å mestre sykdommen. Funnene viser også at for å mestre diabetes type 2 må det være fokus på den psykiske helsen til pasienten, da dette kan vanskeliggjøre evnen til mestring.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectDiabetes type 2nb_NO
dc.subjectPasienterfaringernb_NO
dc.subjectUndervisningnb_NO
dc.subjectSykepleiernb_NO
dc.titlePasienters erfaringer med diabetes type 2, sykepleierens verktøynb_NO
dc.title.alternativePatient’s experiences with type 2 diabetes, the nurse’s tool.nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Sykepleievitenskap: 808nb_NO
dc.source.pagenumber49nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel