Success Factors for Gross Motor Progress in Children with Cerebral Palsy
Abstract
Suksessfaktorer for grovmotorisk framgang hos barn med Cerebral Parese
Formålet med dette forskningsprosjektet har vært å fremskaffe mer kunnskap om suksessfaktorer for grovmotorisk framgang hos barn med Cerebral Parese (CP).
I Studie 1 benyttet vi multippel single subject design (ABA over 18 uker) hvor seks barn med CP i alderen 3-11 år, Gross Motor Function Classification System nivå I, II eller IV deltok. Vi fant vi at intensiv målrettet funksjonstrening i 10 timer per uke i seks uker ga høy måloppnåelse og stor grovmotorisk framgang målt med Gross Motor Function Measure (GMFM-66) (totalskårer og persentiler).
Studie 2 og 3 var prospektive kohortestudier som inkluderte 442 barn med CP 2-12 år (totalt 2048 målinger), fra Cerebral Pareseregisteret i Norge (CPRN) og Cerebral Parese Oppfølgingsprogram (CPOP). Linear Mixed Models ble benyttet til analysene.
I studie 2 fant vi en dose-respons-sammenheng mellom fysioterapifrekvens og grovmotorisk framgang målt som endring i GMFM-66 persentiler fra ett måletidspunkt til det neste (median 1 år). Fysioterapi minst 1-2 ganger i uka var assosiert med grovmotorisk framgang, mens den største framgangen ble funnet hos barn som fikk fysioterapi 3 ganger i uka eller mer. Antall kontrakturer og epilepsi påvirket denne sammenhengen negativt.
I Studie 3 fant vi at perioder med intensiv trening uavhengig av andre faktorer inkludert i modellen, var assosiert med et mer positivt grovmotorisk utviklingsforløp på lengre sikt når repeterte målinger av GMFM-66 persentiler mellom 2 og 12 år var utfallsmål. De grovmotoriske utviklingskurvene hos barn med utviklingshemming og spiseproblemer lå i gjennomsnitt på et nivå betydelig under kurvene til andre barn. Ankelkontrakturer var med økende alder negativt assosiert med grovmotorisk framgang.
Konklusjon: Intensiv trening og fravær av kontrakturer synes å være suksessfaktorer for grovmotorisk framgang både på kort og lang sikt for barn med CP. Utviklingshemming og spisevansker var assosiert med grovmotoriske utviklingsforløp på et nivå betydelig under forløpene til barn uten disse utfordringene.
Has parts
Paper 1: Størvold, Gunfrid Vinje; Jahnsen, Reidun Birgitta. Intensive motor skills training program combining group and individual sessions for children with cerebral palsy. Pediatric Physical Therapy 2010 ;Volum 22.(2) s. 150-159 https://doi.org/10.1097/PEP.0b013e3181dbe379Paper 2: Størvold, Gunfrid Vinje; Jahnsen, Reidun; Evensen, Kari Anne Indredavik; Bratberg, Grete Helen. Is more frequent physical therapy associated with increased gross motor improvement in children with cerebral palsy? A national prospective cohort study. The final published version is available in Disability and Rehabilitation 2018 https://doi.org/10.1080/09638288.2018.1528635
Paper 3: Størvold, Gunfrid Vinje; Jahnsen, Reidun Birgitta; Evensen, Kari Anne Indredavik; Romild, Ulla Kristina; Bratberg, Grete Helen. Factors Associated with Enhanced Gross Motor Progress in children with Cerebral Palsy: A Register-based Study. Physical & Occupational Therapy in Pediatrics 2018 ;Volum 38.(5) s. 548-561 https://doi.org/10.1080/01942638.2018.1462288