Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPaulson, Sarah J.
dc.contributor.advisorKyndrup, Morten
dc.contributor.authorLyngstad, Anne Berit
dc.date.accessioned2019-01-29T13:15:05Z
dc.date.available2019-01-29T13:15:05Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.isbn978-82-326-3359-3
dc.identifier.issn1503-8181
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2582850
dc.description.abstractSammendrag Avhandlingen Litterær selvfremstilling som handling og terskelfenomen. Performance, performativitet og liminalitet hos Jonny Halberg, Kjersti Annesdatter Skomsvold og Karl Ove Knausgård utforsker en av de fremste trendene i nyere skandinavisk litteratur: Litterær selvfremstilling. I årene opp mot og i løpet av 2000-tallet er det påfallende mange forfattere som skriver selvbiografiske romaner, og som på en direkte og ufiltrert måte tematiserer hendelser som tilsynelatende ligger tett opp til levd liv. Å bruke faktiske personnavn i romaner skaper tekster med en særlig henvendelsesform og inviterer til en rekke reaksjoner i den ekstra-tekstuelle virkeligheten. Jeg argumenterer for at litterær selvfremstilling oppstår i samspillet mellom tekst, forfatter, leser og den mediale offentligheten. Målet med avhandlingen er å undersøke litterær selvfremstilling som prosess, handling og terskelfenomen. Jeg gjør rede for selvfremstillingen som litteratur- og samfunnstrend i Skandinavia, og argumenterer for at begrep som «performativitet» og «performance» kan være nøkler til å forstå den selvbiografiske referansen i litteraturen. Det performativitetsestetiske perspektivet innebærer å utforske hvordan selvfremstillingen virker og handler som kulturelt, sosialt og medialt fenomen. Avhandlingens hoveddel analyserer tre norske selvfremstillingstekster og ulike begivenheter i medieoffentligheten som tekstene eksplisitt knytter seg til: Halbergs All verdens ulykker. Innberetning til Det kongelige norske utenriksdepartement om Jonny Halbergs reise til Romania 2005 (2007), Skomsvolds Monstermenneske (2012) og Knausgårds Min kamp 1-6 (2009-2011). Avhandlingens analyser danner et bilde av det komplekse samspillet mellom ulike aktører i selvfremstillingsprosjektene, hvordan estetiske og mediale former og uttrykk virker sammen, og hvordan ikke-litterære fenomen omarbeides til litteratur. Sentrale funn knytter seg særlig til det litterære verkets grenser og rammer, forfatterens ulike iscenesettelsestrategier, leserens roller og deltakelse, tekst som prosess og konstruksjon, samt selvfremstilling som medial begivenhet. I en tid preget av mediale grenseerfaringer, der både litteraturen og øvrige medier arbeider med å tematisere og tøye grensene mellom det private og det offentlige «jeg», gir denne avhandlingen økt innsikt i hva som karakteriserer, og hvordan vi kan analysere, vår samtid.nb_NO
dc.description.abstractSummary The thesis Life Writing as Act and Threshold Phenomenon: Performance, Performativity and Liminality in the Work of Jonny Halberg, Kjersti Annesdatter Skomsvold and Karl Ove Knausgård investigates the autibiographical trend in contemporary Scandinavian literature. In recent years a strikingly large number of authors have written autobiographical novels that appear to tell the stories of their own lives. The use of real names in novels creates texts with a direct mode of address and invites a series of extratextual reactions. I argue that autobiographical novels are formed in the interaction between text, author, reader and the public sphere. The purpose of the thesis is to analyse life writing as a process, act and threshold phenomenon. I discuss life writing as a trend in Scandinavian literature and culture, and argue that concepts such as «performativity» and «performance» contribute to furthering our understanding of the autobiographical reference in contemporary literature. As a theoretical and methological perspective, performativity helps explore how life writing works and acts as a cultural, social and media phenomenon. The main part of the thesis analyses three Norwegian autobiographical novels and different events in the public sphere that are directly related to the texts: Halberg’s All Kinds of Accidents: A Report for the Royal Norwegian Foreign Ministry on Jonny Halberg’s Journey to Romania 2005 (2007), Skomsvold’s Monsterhuman (2012) and Knausgård’s My Struggle 1-6 (2009-2011). The thesis depicts the complex interaction between different subjects in life writing projects, how aesthetic forms and media expressions work together and how non-literary phenomena are transformed into literature. The most important contributions of the thesis are its explorations of the frames and limits of the novel, the author’s staging strategies, the reader’s roles and participation, the text as a process and construction and life writing as a media event. At a time when both literature and other media can be seen to highlight and perforate the boundaries between the private and the public «I», the thesis contributes to expanding our view of what characterises, and how we can analyse, contemporary culture.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.relation.ispartofseriesDoktoravhandlinger ved NTNU;2018:284
dc.titleLitterær selvfremstilling som handling og terskelfenomen: Performance, performativitet og liminalitet hos Jonny Halberg, Kjersti Annesdatter Skomsvold og Karl Ove Knausgårdnb_NO
dc.typeDoctoral thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel