Skolen som mulighetenes univers i bygda - Eksistensorientert ledelse som drivkraft
Chapter
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2581482Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3374]
- Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [36890]
Sammendrag
I dette kapitlet diskuterer vi hvilke prosesser som har medvirket til kraftfullt samarbeid om barns og unges læring og utvikling i Tolga kommune. Vi diskuterer disse prosessene på skoleeier- og skoleledelsesnivå, og drøfter skoleledelse som en sentral faktor for å diskutere kvalitet i skolen. Bakgrunnen for kapitlet er en kasusstudie der datamaterialet omfatter et intervju med virksomhetsleder for en grunnskole og virksomheter for kulturskolen i Tolga, et intervju med rådmann i kommunen samt offentlige dokumenter om oppvekst og utdanning i Tolga fra de siste 30 årene. Gjennom en åpen koding har vi identifisert tre kategorier som i særlig grad har vært betydningsfulle i det å operasjonalisere ideene: (1) verdier, (2) forankringer av felles verdier i hele bygda og (3) ledelse, samspill og refleksjon. I kapitlet diskuteres disse temaene med speiling i Heideggers tenkning om stemthet og kunnskapsformen «techne», samt Johnsons og Buschs tenkning om verdiorientert ledelse. Denne ledelsesfilosofien diskuteres i avslutningen med støtte i Gadamers tenkning om «sensus communis». Til sammen er kapitlet et teoretisk bidrag til skoleledelsesfeltet og til ledelse for læring i mulighetenes skole.