dc.contributor.author | Angelo, Elin | |
dc.contributor.author | Emstad, Anne Berit | |
dc.date.accessioned | 2019-01-21T11:36:20Z | |
dc.date.available | 2019-01-21T11:36:20Z | |
dc.date.created | 2015-07-21T16:52:39Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.isbn | 9788202482459 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2581482 | |
dc.description.abstract | I dette kapitlet diskuterer vi hvilke prosesser som har medvirket til kraftfullt samarbeid om barns og unges læring og utvikling i Tolga kommune. Vi diskuterer disse prosessene på skoleeier- og skoleledelsesnivå, og drøfter skoleledelse som en sentral faktor for å diskutere kvalitet i skolen. Bakgrunnen for kapitlet er en kasusstudie der datamaterialet omfatter et intervju med virksomhetsleder for en grunnskole og virksomheter for kulturskolen i Tolga, et intervju med rådmann i kommunen samt offentlige dokumenter om oppvekst og utdanning i Tolga fra de siste 30 årene. Gjennom en åpen koding har vi identifisert tre kategorier som i særlig grad har vært betydningsfulle i det å operasjonalisere ideene: (1) verdier, (2) forankringer av felles verdier i hele bygda og (3) ledelse, samspill og refleksjon. I kapitlet diskuteres disse temaene med speiling i Heideggers tenkning om stemthet og kunnskapsformen «techne», samt Johnsons og Buschs tenkning om verdiorientert ledelse. Denne ledelsesfilosofien diskuteres i avslutningen med støtte i Gadamers tenkning om «sensus communis». Til sammen er kapitlet et teoretisk bidrag til skoleledelsesfeltet og til ledelse for læring i mulighetenes skole. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Cappelen Damm Akademisk | nb_NO |
dc.relation.ispartof | Ledelse for læring i mulighetenes skole. Skoleledelse i skjæringsfeltet mellom allmenndanning og talentutvikling. | |
dc.title | Skolen som mulighetenes univers i bygda - Eksistensorientert ledelse som drivkraft | nb_NO |
dc.title.alternative | Skolen som mulighetenes univers i bygda. Eksistensorientert ledelse som drivkraft | nb_NO |
dc.type | Chapter | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 144-162 | nb_NO |
dc.identifier.cristin | 1254751 | |
dc.description.localcode | This chapter will not be available due to copyright restrictions (c) 2015 by Cappelen Damm Akademisk | nb_NO |
cristin.unitcode | 194,67,80,0 | |
cristin.unitname | Institutt for lærerutdanning | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |