Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAngelo, Elin
dc.contributor.authorEmstad, Anne Berit
dc.date.accessioned2019-01-21T11:36:20Z
dc.date.available2019-01-21T11:36:20Z
dc.date.created2015-07-21T16:52:39Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.isbn9788202482459
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2581482
dc.description.abstractI dette kapitlet diskuterer vi hvilke prosesser som har medvirket til kraftfullt samarbeid om barns og unges læring og utvikling i Tolga kommune. Vi diskuterer disse prosessene på skoleeier- og skoleledelsesnivå, og drøfter skoleledelse som en sentral faktor for å diskutere kvalitet i skolen. Bakgrunnen for kapitlet er en kasusstudie der datamaterialet omfatter et intervju med virksomhetsleder for en grunnskole og virksomheter for kulturskolen i Tolga, et intervju med rådmann i kommunen samt offentlige dokumenter om oppvekst og utdanning i Tolga fra de siste 30 årene. Gjennom en åpen koding har vi identifisert tre kategorier som i særlig grad har vært betydningsfulle i det å operasjonalisere ideene: (1) verdier, (2) forankringer av felles verdier i hele bygda og (3) ledelse, samspill og refleksjon. I kapitlet diskuteres disse temaene med speiling i Heideggers tenkning om stemthet og kunnskapsformen «techne», samt Johnsons og Buschs tenkning om verdiorientert ledelse. Denne ledelsesfilosofien diskuteres i avslutningen med støtte i Gadamers tenkning om «sensus communis». Til sammen er kapitlet et teoretisk bidrag til skoleledelsesfeltet og til ledelse for læring i mulighetenes skole.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherCappelen Damm Akademisknb_NO
dc.relation.ispartofLedelse for læring i mulighetenes skole. Skoleledelse i skjæringsfeltet mellom allmenndanning og talentutvikling.
dc.titleSkolen som mulighetenes univers i bygda - Eksistensorientert ledelse som drivkraftnb_NO
dc.title.alternativeSkolen som mulighetenes univers i bygda. Eksistensorientert ledelse som drivkraftnb_NO
dc.typeChapternb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber144-162nb_NO
dc.identifier.cristin1254751
dc.description.localcodeThis chapter will not be available due to copyright restrictions (c) 2015 by Cappelen Damm Akademisknb_NO
cristin.unitcode194,67,80,0
cristin.unitnameInstitutt for lærerutdanning
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel