dc.contributor.author | Engvik, Gunnar | |
dc.date.accessioned | 2019-01-16T09:31:52Z | |
dc.date.available | 2019-01-16T09:31:52Z | |
dc.date.created | 2018-12-21T15:23:24Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | NORDVEI- Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk. 2018, 3 (1), 44-58. | nb_NO |
dc.identifier.issn | 2535-3047 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2580815 | |
dc.description.abstract | Hensikten med artikkelen er å undersøke hvordan deltakere i en videreutdanning for praksislærere i en videregående skole forstår utfordringer i praksisopplæringen. I artikkelen besvares to forskningsspørsmål: Hvilke utfordrende tema beskrives i eksamenstekstene? Hvilke tiltak identifiseres i diskusjonen om utfordrende tema i eksamenstekstene? Artikkelens utgangspunkt er en skolebasert videreutdanning gjennomført i vårsemesteret 2016 ved én av NTNUs universitetsskoler. Tematiske analyser av eksamenstekstene identifiserte fire utfordrende tema: klasseledelse, innsikt i skolekonteksten, relasjonen praksislærer praksisstudent og etiske dilemma. Diskusjonen rundt tiltak kan grupperes i fire tolkende koder: kommunikasjon, kartlegging av praksisstudentens livsrom, utvikling av praksislærerens kompetanse, og utvikling av praksisstudentens kompetanser. Deltakernes forståelse av utfordringer i praksisopplæringen knytter seg til to funn: 1) Betydningen av å utvikle et språk for å samtale med praksisstudenter, kolleger og lærerutdanningsinstitusjoner om erfaringer relatert til praksisopplæringen. 2) Temaer i praksisopplæringen som inngår i kulturelle-diskursive forhold (det semantiske rommet) og i makt (det sosiale rommet) er avgjørende for en profesjonell praksisopplæring. | nb_NO |
dc.description.abstract | The purpose of the article is to investigate how participants in a further education for internship teachers in a high school understand challenges in practice training. The article answers two research questions: What challenging topics are described in the exam texts? What measures identified in the discussion of challenging topics in the exam texts? The article's starting point is a school-based further education completed in the spring semester of 2016 at one of NTNU's university colleges. Thematic analyzes of the exam texts identified four challenging topics: Classroom management, insight into the school context, the relationship of practice teacher-practice student and ethical dilemma. Discussion of measures is divided into four interpretative codes: Communication, mapping of the student's living space, developing the teacher's competence, and developing the student's competence. Participants' understanding of challenges in practice training relates to two findings: 1) the importance of developing a language for conversation with practicum-students, colleagues and teacher education institutions about experiences related to practice training. 2) Themes in practice training that are part of cultural-discursive relationships (the semantic space) and in power (the social space) are essential for a professional practice training. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Bergen Open Access Publishing | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Hvordan forstår lærere utfordringer i praksisopplæringen? En studie av eksamenstekster | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 44-58 | nb_NO |
dc.source.volume | 3 | nb_NO |
dc.source.journal | NORDVEI- Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk | nb_NO |
dc.source.issue | 1 | nb_NO |
dc.identifier.doi | http://dx.doi.org/10.15845/ntvp.v3i1.1405 | |
dc.identifier.cristin | 1646902 | |
dc.description.localcode | Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk © 2018 Gunnar Engvik. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License | nb_NO |
cristin.unitcode | 194,67,80,0 | |
cristin.unitname | Institutt for lærerutdanning | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |