dc.contributor.advisor | Myhr, Rannveig Oliv | |
dc.contributor.author | Enger, Synne Kristine | |
dc.date.accessioned | 2018-12-18T10:24:35Z | |
dc.date.available | 2018-12-18T10:24:35Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2578058 | |
dc.description.abstract | Formål: Formålet med oppgaven har vært å få innsikt i hvilke erfaringer elever som får spesialundervisningen har i dag. Spesialundervisning er i dag et mye diskutert tema i Norge. Gjennom denne oppgaven ønsket jeg å spørre elevene selv hvilke opplevelser og tanker de hadde om akkurat dette tema. Jeg har med dette prosjektet prøvd å få frem elevens stemme i denne debatten.
Studiens problemstilling: «Hvilke erfaringer har ungdomsskoleelever med spesialundervisning?»
Metode: I dette prosjektet ble det brukt en kvalitativ forskningsmetode. Innhentingen av datamaterialet skjedde gjennom fire individuelle halvstrukturerte intervjuer med fire forskjellige elever. Intervjuene ble transskribert og analysert med utgangspunktet i tre hovedtemaer; trivsel, organisering og medvirkning.
Funn: De fire elevene som ble intervjuet var alle fornøyd med spesialundervisningen de fikk. Alle elevene fortalte at de trivdes på skolen, og at de følte seg inkludert i felleskapet som var i klasserommet. De likte å variere på å både være i den ordinære undervisningen og få spesialundervisning på base. Elevene opplevde at de ikke får være med å påvirke deres egen skolehverdag nok. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | NTNU | nb_NO |
dc.subject | Spesialpedagogikk | nb_NO |
dc.subject | Master i spesialpedagogikk | nb_NO |
dc.title | Ungdomsskoleelvers erfaringer med spesialundervisning - En kvalitativ studie med fokus på elevens stemme | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200 | nb_NO |