Show simple item record

dc.contributor.advisorMyhr, Rannveig Oliv
dc.contributor.authorEnger, Synne Kristine
dc.date.accessioned2018-12-18T10:24:35Z
dc.date.available2018-12-18T10:24:35Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2578058
dc.description.abstractFormål: Formålet med oppgaven har vært å få innsikt i hvilke erfaringer elever som får spesialundervisningen har i dag. Spesialundervisning er i dag et mye diskutert tema i Norge. Gjennom denne oppgaven ønsket jeg å spørre elevene selv hvilke opplevelser og tanker de hadde om akkurat dette tema. Jeg har med dette prosjektet prøvd å få frem elevens stemme i denne debatten. Studiens problemstilling: «Hvilke erfaringer har ungdomsskoleelever med spesialundervisning?» Metode: I dette prosjektet ble det brukt en kvalitativ forskningsmetode. Innhentingen av datamaterialet skjedde gjennom fire individuelle halvstrukturerte intervjuer med fire forskjellige elever. Intervjuene ble transskribert og analysert med utgangspunktet i tre hovedtemaer; trivsel, organisering og medvirkning. Funn: De fire elevene som ble intervjuet var alle fornøyd med spesialundervisningen de fikk. Alle elevene fortalte at de trivdes på skolen, og at de følte seg inkludert i felleskapet som var i klasserommet. De likte å variere på å både være i den ordinære undervisningen og få spesialundervisning på base. Elevene opplevde at de ikke får være med å påvirke deres egen skolehverdag nok.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectSpesialpedagogikknb_NO
dc.subjectMaster i spesialpedagogikknb_NO
dc.titleUngdomsskoleelvers erfaringer med spesialundervisning - En kvalitativ studie med fokus på elevens stemmenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record