Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEvensen, Lars
dc.contributor.advisorSevereide, Nina
dc.contributor.authorEkra, Sissel
dc.date.accessioned2018-12-10T06:50:09Z
dc.date.available2018-12-10T06:50:09Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2576703
dc.description.abstractThe purpose of this master thesis is to study whether Cathrine Sadolin`s comprehension and approach of how to work with ‘breath support’ when singing provides relevance to the work with breath support in voice treatment To answer the research inquiry, I have employed a qualitative method with an illustrating case. The case was set up as a pre study to find out whether there was sufficient basis to study the Sadolin breath support technique when it came to voice disorder. The result from the pre study proved positive. Cathrine Sadolin`s understanding of physiology and anatomy related to breath support has been assessed and compared to the comprehension displayed in scientific literature on the area of speech therapy. The analysis revealed that Sadolin`s theories and understanding of breath support to a considerable extent was concurrent with the literature of this study. The scientific literature in this study is applied literature within the area of speech therapy. The discussion is limited to whether the Sadolin approach on breath support can contribute to scientific literature on speech therapy, established understanding of support perceived in the abdomen, and whether her approach could influence established voice exercises within the area of speech therapy The conclusion indicates that Sadolin`s approach is a feasible method when it comes to breath support orientation in speech therapy on voice disorder. Her practice is self-dependant, as a method to become aware of the breathing muscles when focusing solely on breath drills, or together with phonation or supplement to established voice exercises. There is also reason to believe that her theories can contribute with new elements to the scientific literature, as it seems that this literature does not display the same degree of systematic theories and practice as observed in Sadolin`s methods. However, to find out whether Sadolin`s approach in any way can improve the work with breath support in cases with voice disorder, there is need for a more extensive field work and further testing to provide additional knowledge on which cases, if any, are relevant to be exposed to Sadolin`s method. This study is based on theory. Key words: breath support, breathing, voice, voice disorder, voice treatment.nb_NO
dc.description.abstract- Hensikten med denne oppgaven har vært å se på om Cathrine Sadolin sin forståelse og tilnærming til å arbeide med pust og støtte ved sang har noe å tilføre arbeid med pust og støtte i behandling av stemmevansker. For å svare på forskerspørsmålet har jeg brukt kvalitativ metode med illustrerende enkeltkasus. Enkeltkasuset ble gjennomført som forstudie for å undersøke om det var grunnlag for å se nærmere på om Sadolin sin tilnærming til å arbeide med pust og støtte også kunne anvendes i behandling av stemmevansker. Resultatet fra forstudien var positivt men har bare illustrerende verdi i denne studien. Cathrine Sadolin sin forståelse av fysiologi og anatomi angående pust og støtte ble vurdert opp mot hvordan etablert faglitteratur innenfor stemmefaget i logopedi forstod det. Analysen avdekket at Sadolin sin teori og forståelse av begrepet støtte og pust i stor grad var sammenfallende med den utvalgte litteraturen i denne studien. Faglitteraturen i studien er anvendt litteratur innen stemmefaget i logopedi. Drøftingen ble avgrenset til om Sadolin sin tilnærming til å arbeide med pust og støtte hadde noe å tilføre logopedisk faglitteratur, etablert forståelse av at støtten merkes i området ved magen, og om hennes tilnærming hadde noe å tilføre etablerte logopediske stemmeøvelser. Konklusjonen er at det ser ut som Sadolin sin metode for å arbeide med pust og støtte kan anvendes i arbeide med pust og støtte i logopedisk behandling av stemmevansker. Hennes forståelse og tilnærming til temaet kan stå for seg selv, som bevisstgjøring av støttemuskulaturen, i arbeide med pust og støtte alene, sammen med fonasjon eller som supplement til etablerte logopediske stemmeøvelser. Det kan også tenkes at teorien hennes kan tilføre faglitteraturen nye elementer, da det kan se ut som logopedisk faglitteratur ikke har systematisert teori og praksis om pust og støtte i den grad Sadolin har gjort. Samtidig er det nødvendig med større feltarbeid og utprøving for å kunne si noe ytterligere om i hvilke tilfeller, eller ikke, Sadolin sin forståelse og tilnærming til å arbeide med pust og støtte har noe å tilføre arbeid med pust og støtte ved stemmevansker. Denne studien er basert på teori.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectLogopedinb_NO
dc.titleOm å ta pusten på alvor - En kvalitativ studie om praktisk arbeid med pust og støttenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber46nb_NO
dc.description.localcodeDenne masteroppgaven vil ikke bli tilgjengelig.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel