Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHåland, Erna
dc.contributor.advisorFikse, Camilla
dc.contributor.authorKvisten, Gunhild
dc.date.accessioned2018-12-10T06:28:22Z
dc.date.available2018-12-10T06:28:22Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2576696
dc.description.abstractDenne studien undersøker mellomledere i Trondheim kommune sin subjektive opplevelse av organisasjonsendringen som er gjennomført i forbindelse med «Prosjekt helhetlig ledelse». Hensikten med studien har vært å få en utvidet forståelse og innsikt i hvordan mellomlederne opplever rollen som endringsmottakere. Problemstillingen for studien er: Hvordan opplever mellomledere i Trondheim kommune organisasjonsendring? Det empiriske forskningsgrunnlaget er samlet inn ved bruk av Q-metoden, og 18 mellomledere har sortert 48 utsagn hver. Hvert utsagn er plassert i et kvasinormalt mønster, utfra hvilke utsagn de subjektivt opplever å være mest enige, nøytrale, eller mest uenige i. Gjennom en dataanalyse av mellomledernes sorteringer, kom jeg frem til to ulike faktorsyn for hvordan mellomlederne opplever organisasjonsendringen, der ett av faktorsynene inneholder et bipolart syn. Faktortolkningen viser til likhetstrekk mellom de to faktorsynene der begge uttrykker en optimistisk holdning til endringens visjon, samt at de fokuserer på hvilke muligheter endringene vil skape for egen vekst og utvikling. Mellomlederne i begge faktorsyn er tolket som å ha et behov for vekst, og at dette behovet dekkes gjennom de endringene «Prosjekt helhetlig ledelse» har medført. Deltakelse på ledelsesskolen tolkes også som forklarende for den optimismen som eksisterer hos mellomlederne i begge faktorsyn, der tilretteleggingen for utvikling og meningsskaping i fellesskap ser ut til å oppleves som en positiv ressurs i endringsprosessen. Studien viser også forskjeller i hvordan mellomlederne opplever endringsprosessen. Mellomlederne er tolket som å inneha en ulik opplevelse av endringsprosessens omfang. Faktorsyn 1 opplever at det ikke er så mye som har forandret seg, og at flere elementer ved endringene har vært en formalisering av allerede iverksatt praksis. Faktorsyn 2 opplever at mye har forandret seg, og legger mer vekt på selve prosessgjennomføringen. Mellomlederne i faktorsyn 2 uttrykker at prosessgjennomføringen kunne blitt gjort bedre, og at ulike elementer ved prosessen har skapt en opplevelse av usikkerhet. Den usikkerheten som uttrykkes hos faktorsyn 2, ser ut til å motvirkes av deltakelse på ledelsesskolen. På bakgrunn av dette tolkes den meningsskapingen som foregår i fellesskap, samt deres opplevelse av tilhørighet, som å ha stor betydning for hvordan organisasjonsendringen oppleves for mellomlederne. ii iii Abstract This study investigates middle managers subjective experience of the organizational change which has been carried out in connection with «Prosjekt helhetlig ledelse» in Trondheim kommune. The purpose of the study has been to gain an increased understanding and insight into how middle manageres experience the role of being change recipients in the change processes. The topic of the study is: How do middle managers in Trondheim kommune experience organizational change? The empirical research base is collected using the Q method, and 18 middle managers have sorted 48 statements each. Each statement is placed in a quasi-normal pattern, based on what statements they most agree or disagree with, or deem neutral. Through a data analysis of the middle managers sorting, I came across two different factors on how the middle managers experience organizational change, where one of the factors contains a bipolar view. The factor interpretation shows similarities between the two views, as they both express an optimistic attitude to the changes’ vision and focus on the possibilities the changes will create for their own growth and development. Middle managers in both views are interpreted as having a need for growth and that this need is covered by the changes «prosjekt helhetlig ledelse» have resulted in. Participation in the leadership school is also interpreted as explanatory of the optimism that exists with the middle managers in both factors, where the facilitation of development and sensemaking in community with others seems to be a positive resource in the change process. The study also shows differences in how the middle managers experience the change process in Trondheim kommune. The middle managers are interpreted as having a different experience of the extent of the change process. Within factor 1 the experiences are that there is not much that has changed, and that several elements of the changes have been a formalization of already implemented practice. For factor 2, the experiences are that much has changed and they put more emphasis on the actual process implementation. One experience expressed is that the implementation of the process could have been done better, and that various elements of the process have created an experience of uncertainty. The uncertainty expressed by factor 2, seems to be counteracted by attending the leadership school. Based on this, the social sensemaking process and their feeling of belongingness, is interpreted as significant for how the organizational change is experienced by the middle managers.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectVoksnes læringnb_NO
dc.titleMellomleders opplevelse av organisasjonsendring - En Q-metodologisk studie av hvordan mellomledere i Trondheim kommune opplever organisasjonsendringnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel