dc.contributor.advisor | Gunnestad, Arve | |
dc.contributor.author | Stubsjøen Martinsen, Elin | |
dc.date.accessioned | 2018-12-07T13:39:37Z | |
dc.date.available | 2018-12-07T13:39:37Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2576632 | |
dc.description.abstract | Denne studien handler om barn med synsvansker i Tanzania og sentrale faktorer i deres hverdag. Formålet har vært å finne ut av hvilke utfordringer barna møter, og hvilke faktorer som virker beskyttende for at barnet skal komme ut av utfordrende situasjoner med et positivt utfall. Problemstillingen ble:
Hvilket perspektiv har barn med synsvansker i Tanzania på egne risiko- og beskyttelsesfaktorer?
For å finne ut av dette har jeg valgt å samle inn data på en kostskole for synshemmede i Tanzania. Feltarbeidet forgikk over fire uker, hvor jeg gjennomførte deltakende observasjoner og barneintervju med fem av elevene ved skolen i alderen 10-13 år. For å få et innblikk i barnas hverdag, valgte jeg observasjon i undervisning, etter skoletid og i helgene. Både barn og voksne på skolen var svært imøtekommende, og jeg ble fort inkludert i de daglige aktivitetene på skolen.
Ved å benytte teorier om resiliens og datamaterialet fra feltarbeidet oppdaget jeg ulike risiko- og beskyttelsesfaktorer blant barna på blindeskolen. Barnets savn til familien og hjemmet virket gjennomgående, i tillegg til utfordringen knyttet til lite tilgang til hjelpemidler og undervisningsmateriell. For å beskytte mot slike faktorer viste nettverkene rundt barnet og lærernes kompetanse seg være viktige. I tillegg virket de ulike aktivitetene barna fikk delta i og hvor de fikk opprettet relasjoner gjennom som sentrale.
Min studie gir ikke noen funn som kan allmenn brukes, for det trenger ikke nødvendigvis å være slik at faktorer på denne skolen er relevant i andre sammenhenger. Allikevel er det mulig at enkelte kan sammenligne funn fra egne case og se ulike likheter. Slik kan min studie ha en forskningsmessig nytte. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | NTNU | nb_NO |
dc.subject | Spesialpedagogikk | nb_NO |
dc.title | Resiliens blant barn med synsvansker i Tanzania | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200 | nb_NO |
dc.description.localcode | Denne masteroppgaven vil etter forfatterens ønske ikke bli tilgjengelig. | nb_NO |