Show simple item record

dc.contributor.advisorM. Rønning, Wenche
dc.contributor.authorValseth Lian, Julianne
dc.date.accessioned2018-12-07T13:38:53Z
dc.date.available2018-12-07T13:38:53Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2576631
dc.description.abstractVi lever i et samfunn som må møte utfordringen med en stadig voksende gruppe eldre mennesker, hvor mange har forlatt arbeidslivet før pensjonsalder. Spørsmålet er hvordan man kan gå fram for å beholde seniorene lenger i jobb. En måte å gjøre dette på er sannsynligvis å sørge for at eldre arbeidstakere inkluderes i kompetanseutvikling og læring. Denne studien tar derfor for seg hvordan senior ansatte opplever dette. Hensikten med studien har vært å få en forståelse hvordan praksis for inkludering av senior ansatte kan foregå i en bedrift, og hvordan de eldste i bedriften opplever sin posisjon i denne sammenhengen. Utfordringer de står ovenfor er økt digitalisering, hvor førtidspensjoneringsordninger brukes som tiltak for å nedbemanne, fordi det blir behov for færre ansatte. Prosjektet er gjennomført med bruk av kvalitative forskningsintervju av tre seniorer (“Seniorer”) og tre ansvarlige (“Ansvarlige”) for læring i en bedrift som består av flere avdelinger. Datamaterialet som ble samlet inn gav grunnlag for tre kategorier for analyse: • Kompetanseutvikling og læring i bedriften • Seniorers plass i bedriften • Pensjon Innenfor disse kategoriene blir uformell læring diskutert, hvor det åpne kontorlandskapet brukes som uformelt tiltak for kompetanseutvikling i bedriften. Digitaliseringen blir fremmet som utfordrende for seniorene da det foreligger et høyt press på selvstyrt og selvregulert læring gjennom informasjon på mail og internett. Samtidig diskuteres bedriftens praksis hvor det ikke skilles på alder, med bedriftens intensjon om å føre lik praksis for inkludering i kompetanseutvikling og læring for ansatte uansett alder. Avslutningsvis analyseres pensjonspakker som virkemiddel for nedbemanning og utskifting av ansatte, hvor det også diskuteres årsaker til pensjonering. Hovedfunnene i studien viser at senior ansatte opplever den uformelle inkluderingen gjennom bruken av åpent kontorlandskap som positivt, hvor tilgjengeligheten til kunnskap og det sosiale aspektet ble fremmet. Seniorene opplevde den høye graden av selvstyrt læring som noe utfordrende da det kom veldig mye informasjon hele tiden som de måtte tilegne seg på egen hånd. De opplevde det som noe uoverkommelig, og hevdet at dette nok var en av grunnene til at folk gikk av med tidlig pensjon. De Ansvarlige viste til bedriftens praksis med å ikke skille på alder, og hevdet at de ikke hadde noen praksis spesielt for inkludering av seniorer eller tilpasning for dem i forbindelse med kompetanseutvikling og læring. Funnene viser at dette ikke var et stort problem for seniorene, men at utfordringen lå i det høye presset på å tilegne seg all informasjon, hvor et mulig tiltak som diskuteres er å lære seniorene studieteknikk. Nedbemanning gjennom førtidspensjonering er tydelig i bedriften, hvor en kan si at seniorene i noen grad diskrimineres og skyves ut av arbeidslivet. Flere velger å benytte seg av pensjonspakkene som tilbys, mye på grunn av at de sliter seg ut fordi det ikke er rom for nedtrapping mot pensjon.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleInkludering av senior arbeidstakere i kompetanseutvikling og læring - en undersøkelse av praksis for og opplevelse av inkludering i kompetanseutvikling og læring på arbeidsplassennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO
dc.description.localcodeDenne masteroppgaven vil etter forfatterens ønske ikke bli tilgjengelig.nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record