Show simple item record

dc.contributor.advisorSølvberg, Astrid
dc.contributor.authorLangdal, Trine Hove
dc.date.accessioned2018-12-05T10:19:35Z
dc.date.available2018-12-05T10:19:35Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2576125
dc.description.abstractDenne studien belyser læreres opplevelser av hvordan skolen legger til rette for utvikling av lærerrollen, i forbindelse med entreprenørskapsfaget Ungdomsbedrift. Hensikten med studien er å undersøke hvordan skoler gjennom organisering skaper vilkår og muligheter for læreres profesjonelle utvikling. Det tas utgangspunkt i skolens tilrettelegging av hovedsakelig ytre organisasjonsstrukturer og rammebetingelser. Studien er knyttet til et europeisk forskningsprosjekt kalt Innovation Cluster for Entrepreneurship Education (ICEE). Formålet med prosjektet er å undersøke effektene av entreprenørskapsutdanning på elever i skolen. I tillegg undersøker prosjektet hva som hindrer eller fremmer entreprenørskap i skolen. ICEE har involvert elever, lærere, rektorer, foreldre, i tillegg til internasjonal og nasjonal utdanningspolitikk fra 5 europeiske land i prosjektet. Dette er en kvalitativ studie hvor det er gjennomført fem delvis strukturerte intervjuer og observasjon av en workshop. Deltakerne i studien er lærere med praktisk erfaring fra Ungdomsbedrift. Følgende kategorier fra det innsamlede datamaterialet danner grunnlaget for diskusjon av funn i studien: timeplanfestet tid til UB, møteplasser som fremmer egen utvikling, og tilgang på kollegaer. Hovedfunn i studien indikerer at lærerne opplever varierende tilrettelegging for utvikling i lærerrollen. Dette gjelder både hvordan de opplever tilrettelegging for utvikling og på hvilke måter. Å være lærer i Ungdomsbedrift innebærer ny lærerrolle som bryter med de tradisjonelle rammene for undervisning, og dette krever utvikling som lærer. Med utgangspunkt i dette peker lærerne på at skolens tilrettelegging er av betydning, men ikke nødvendigvis en forutsetning for profesjonell utvikling i lærerrollen. Funn i studien viser at særlig tre former for tilrettelegging av rammebetingelser har betydning for læreres profesjonelle utvikling. At skoler organiserer bedre tid i timeplanen er en forutsetning som avgjør om lærerne får tilstrekkelig med tid til egne læringsaktiviteter. En annen form for tilrettelegging er organisering av planlagte og tilfeldige møteplasser. Eksempler er teamarbeid, organisert opplæring i Ungdomsbedrift, og problemløsning med kollegaer. Til slutt er skolens organisering av samarbeid betydningsfullt for profesjonell utvikling i rollen som lærer i Ungdomsbedrift. Lærerne etterspør tilrettelegging fra skolen som gir muligheter for samarbeid, interaksjon og støtte fra kollegaer. Tilrettelegging for profesjonell utvikling i lærerrollen kan slik knyttes til flere strukturelle rammebetingelser i skolen som skaper vilkår for læring.nb_NO
dc.description.abstract- This study is focused on teacher’s experiences of how schools organize and support teacher’s development in conjunction with mini companies, which is a teaching method in entrepreneurship. The aim of this study is to learn about how schools through organizing creates terms and opportunities for teacher’s professional development. This is based on the school’s organization of mostly external organizational structures and conditions. The study is connected to a European research project called Innovation Cluster for Entrepreneurship Education (ICEE). The aim of this project is to investigate the effects of entrepreneurship education on young people in school. Additionally, the project looks at drivers and hindrances to entrepreneurship education. ICEE has throughout the project involved students, teachers, principals, parents, and international and national education policies from 5 European countries. This is a qualitative research study where five semi structured interviews and one workshop observation were conducted. The participants in this study are teachers with practical experience from mini company. The obtained research provided the following categories used to discuss findings in the study: timetable attached time for mini companies, meeting places promoting individual development, and access to colleagues. The main findings in this study indicate that teachers vary in how they experience the school’s involvement and organization in developing the teacher role. Both in how they experience facilitation and in which ways. Teaching mini companies are different from traditional teaching style and requires teachers to develop in their role as a teacher. Based on this, teachers point to the need for schools to organize in a way that promotes professional development, but also that this is not always a prerequisite for development in the teacher role. Findings in this study shows that especially three types of organizational structures are important for teacher’s professional development. Schools need to organize enough time in the everyday schedule as this will allow teachers to engage in their own learning activities. Furthermore, schools need to organize training and casual meeting places to promote professional development. Examples are working in teams, organized training in mini company, and problem solving with colleagues. Also, the way schools organize opportunities for co-operation between teachers are valuable for development of the mini company teacher role. The teachers request organizing that provides opportunities for co-operation, interaction, and support from colleagues. As this indicate, several organizational structures can support terms for professional development in the teachers.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectVoksnes læringnb_NO
dc.titleEn kvalitativ studie av læreres opplevelser med skolers tilrettelegging for utvikling av lærerollen i forbindelse med ungdomsbedriftnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record