Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOliv Myhr, Rannveig
dc.contributor.authorSmisethjell, Marte Alfilde
dc.date.accessioned2018-12-05T10:16:11Z
dc.date.available2018-12-05T10:16:11Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2576123
dc.description.abstractTemaet for denne oppgaven er bruk av illegale rusmidler blant elever i ungdomsskolen. I følge Opplæringsloven har alle elever rett til et godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring (Opplæringsloven, 1998, § 9A-2). Fokuset mitt har vært hvordan et godt psykososialt miljø på skolen kan bidra til å forhindre at elever som bruker illegale rusmidler utvikler et alvorlig og mer omfattende rusmisbruk. Jeg vil spesielt rette blikket mot hvordan skolen kan unngå at elever i risikosituasjoner søker seg til asosiale miljøer utenfor skolen. Temaet blir belyst ut fra følgende problemstilling; «Hvordan kan det arbeides med å utvikle et godt psykososialt miljø på skolen med sikte på å forhindre at elever som bruker illegale rusmidler utvikler et mer alvorlig og omfattende rusmisbruk». For å besvare problemstillingen har jeg valgt en kvalitativ tilnærming med intervju som metode. Studiens empiri består av intervju med fire informanter; en lærer, en miljøterapeut, en ansatt i pedagogisk-psykologisk tjeneste og en ansatt i ungdomsavdelingen i kommunen. Denne oppgaven bygger i stor grad på intervju med lærer og de tre resterende intervjuene vil bli brukt som supplement til lærerens utsagn. Dette valget er tatt på bakgrunn av funn som fremkom i løpet av studien. For meg fremsto lærerens tanker og erfaringer som spesielt nyttige og hennes utsagn blir derfor prioritert i denne oppgaven. Etter gjennomføring av intervjuer ble materialet og tolket i sammenheng med studiens tre forskningsspørsmål. Hensikten med forskningsspørsmålene var å sortere og få oversikt over funnene for slik å kunne besvare problemstillingen. 1. Hvordan forstår informantene begrepet et godt psykososialt miljø i sammenheng med elever som bruker illegale rusmidler med sikte på å forhindre et videre rusmisbruk? 2. Hvordan arbeider informantene med det psykososiale miljøet for å forebygge at elever utvikler en videre bruk av illegale rusmidler? 3. Hvordan samarbeider de ulike instansene med hverandre når det gjelder arbeidet med det psykososiale miljøet for å forhindre at ungdom videreutvikler et rusmisbruk? I sammenheng med det første forskningsspørsmålet kommer det frem i studien at det psykososiale miljøet prioriteres høyt i det rusforebyggende arbeidet. Informantene forstår det psykososiale miljøet som et miljø som gir elevene anerkjennelse, tilhørighet, trygghet, respekt og gode lærer-elevrelasjoner som viktige elementer for å kunne skape et godt psykososialt miljø i skolen. I sammenheng med forskningsspørsmål om hvordan de arbeider med det psykososiale miljøet når elever bruker illegale rusmidler viser oppgaven at spørsmålet om hvordan henger sammen med spørsmålet om hvorfor. Informantene mener det er problematisk at elever bruker illegale rusmidler, fordi dette siste spørsmålet er begrunnelser eller motivasjon for i det hele tatt å arbeide forebyggende for videre utvikling av rusmisbruk. Informantene mener det er problematisk fordi det er ulovlig og fordi det kan få store konsekvenser for elevene det gjelder. I sammenheng med spørsmålet om hvordan de arbeider med det psykososiale miljøet for å forhindre at elever utvikler et rusmisbruk viser oppgaven også at informantene er opptatt av å finne ut hva rusmisbruket kan ses i sammenheng med. Dette innebærer å se på risikofaktorer både knyttet til eleven, bakgrunnshistorie og miljøet rundt eleven. Det fremkommer i oppgaven at arbeidet med det psykososiale miljøet i skolen kan ha glidende overganger mellom å arbeide rettet mot den enkelte eleven, elevens bakgrunn, for eksempel hjemmet, og miljøet eller omgivelsene på skolen. Det fremkommer i oppgaven at informantene ikke ensidig mener at problemer ligger i eleven, men retter oppmerksomheten mot omgivelsene rundt eleven. I forbindelse med det siste trekker informantene inn tiltak som kan gi elevene opplevelser som de har manglet og som rusen kan ha vært en erstatning for. Dette er blant annet å delta i aktiviteter, oppleve mestring, dekke behovet for spenning og bruk av belønning. I sammenheng med det tredje forskningsspørsmålet mener informantene at for å lykkes i det rusforebyggende arbeidet er skolen nødt til å samarbeide med andre instanser slik som for eksempel barnevern, forebyggende enheter hos politiet, ungdomsavdelingen i kommunen, pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) og barne- og ungdomspsykiatrien (BUP). Informantene er opptatt av å bygge et omfattende faglig nettverk slik at man har ressurspersoner man kan ta kontakt med når utfordringer oppstår. Et godt skole-hjem samarbeid anses som spesielt viktig for elever som er i en utsatt posisjon og samarbeidet mellom skole-hjem i denne oppgaven sett på som en faktor i det rusforebyggende arbeidet.. Det er derfor avgjørende at man utvikler gode relasjoner til foreldrene/foresatte i det rusforebyggende arbeidet rettet mot elever som bruker illegale rusmidler.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectSpesialpedagogikknb_NO
dc.titleErfaringer i arbeidet med det psykososiale miljøet på skolen som ledd i rusforebyggende arbeidnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel