Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHøiseth, Marikken
dc.contributor.advisorAlsos, Ole Andreas
dc.contributor.authorSkogsfjord, Ingeborg Bakke
dc.date.accessioned2018-12-03T15:01:56Z
dc.date.available2018-12-03T15:01:56Z
dc.date.created2018-06-09
dc.date.issued2018
dc.identifierntnudaim:19488
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2575864
dc.description.abstractDenne masteroppgaven skal presentere et forebyggingsverktøy for barn som lider av skolevegring. Skolevegring representerer en alvorlig trussel for både læring og sosial utvikling, og det er derfor viktig å ta tak i problemet tidlig. Det er komplekst problem som forårsakes av et bredt spekter av risikofaktorer. I løpet av prosessen har jeg hentet inn informasjon om hva som kan forårsake skolevegring, konsekvensene ved det og hvilke behandlingsalternativer vi har i dag. Jeg har også utforsket gamification, eksisterende løsninger som engasjerer barn og hvordan man på best mulig vis kan designe for denne målgruppen. Innsikt har jeg blant annet hentet inn fra intervjuer med foreldre, sosiallærer, helsesøster, psykologer og andre relevante aktører fra helsetjenesten. I tillegg til dette har jeg lest forskningsartikler, undersøkelser, avisartikler og deltatt på BLIMEDNO-konferansen 2018. Jeg har forsøkt å analysere behov og motivasjonsfaktorer i sammenheng med skolen. Dette har jeg gjort ved å ta i bruk metoder som personas, brukerreise, scenarioer, mapping og visuelle kategoriseringer. Innsiktsarbeidet har gitt meg en klarere oppfatning av problemstillingen. Det har vært viktig å forstå hva som appellerer til unge mennesker under utvikling i en moderne tid for å komme frem til en god løsning som kan favne mange. I løpet av prosessen valgte jeg å begrense meg til barn i alderen 7-8 år og utvikle et konsept i tidlig intervensjon av skolevegring. Jeg fikk avdekket at barn i en tidlig fase av skolevegring må kjempe seg ut døra om morgenen, men som opplever skoledagen som relativt greit når de først har kommet seg dit. I tillegg har jeg utforsket mulige løsninger for de som synes friminuttene er uutholdelige og dem som bærer preg av et kaos av tanker og bekymringer foran gleder i hverdagen. Som et hjelpemiddel i forebyggingen av skoleveging, har jeg presentert en mobilspill-basert app for barn med augmented reality-funksjonalitet og gamification. Dette er elementer som er vurdert til å bidra til å motivere barna til å mestre ulike situasjoner som hindrer dem i å komme seg på skolen. Konseptet skal bidra til å styrke barnets selvfølelse, skape struktur i skolehverdagen og legge opp til medbestemmelse og sosial interaksjon. Det legges til rette for en plattform som appellerer til unge og som inkluderer de voksne - foreldre og lærere.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectIndustriell design, Interaksjonsdesign
dc.titleForebyggingsverktøy for barn med skolevegring - Veien mot en tryggere skolehverdag
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel