Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSæteren, Anne-Lise
dc.contributor.authorHolm, Kim
dc.date.accessioned2018-11-23T11:58:43Z
dc.date.available2018-11-23T11:58:43Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2574571
dc.description.abstractTemaet for denne masteroppgaven er inkludering av barn med stille atferd på småskoletrinnet. Gjennom denne studien ønsker jeg å fokusere på skolen som inkluderingsarena og nærmere bestemt lærerens rolle i arbeidet med å inkludere de stille barna. I Norge har det vært forsket lite på inkludering av barn med dette atferdsuttrykket i skolen, derfor vil denne oppgaven i stor grad vise til internasjonal forskningslitteratur. Lærerne i denne studien forklarer at de stille barna ofte blir viet mindre tid og oppmerksomhet enn de barna som tydelig krever denne oppmerksomheten. Lund (2012) som benyttes i denne oppgaven, sier blant annet at: «Det forstyrrer oss ikke og er lett å overse, eller vi gir forklaringer som rettferdiggjør at vi ikke bruker så mye tid på de barna» (s. 14). I denne oppgaven rettes derfor et fokus på lærerens praksis i arbeidet med å inkludere de stille barna. Oppgavens problemstilling er derfor som følger: «Hva vektlegger lærere som viktig for å fremme inkludering hos elever med stille atferd på småskoletrinnet?» Oppgaven søker å undersøke denne problemstillingen gjennom å benytte en kvalitativ tilnærming med intervju som forskningsmetode. Studiens empiri består av fem lærere. Disse lærerne jobber ved ulike skoler og i ulike kommuner i Norge. Lærerne danner derfor en relativt heterogen gruppe bestående av både kvinner og menn. Innledningsvis redegjøres det for ulike forståelser av inkluderingsbegrepet som samlet utgjør deler av oppgavens teoretiske grunnlag. Videre vises det til studiens forståelse og operasjonalisering av problematferd og stille atferdsproblematikk. For å tilnærme meg en helhetlig forståelse av disse begrepene og hvordan de virker inn på lærerens inkluderende praksis, har forskning og litteratur om kommunikasjon, relasjon, foreldre-samarbeid og motivasjon og mestring blitt valgt for å belyse oppgavens teoretiske aspekter. Funnene viser i stor grad at lærerens beskrivelser av den stille atferds-problematikken, samsvarer med Lund (2012) og Omdals (2016) forståelse av denne atferden. Samtidig viser mine funn at trygghet og anerkjennelse er det lærerne trekker fram som sentrale elementer i arbeidet med å inkludere de stille barna. I dette arbeidet viser lærerne til metoder som involverer gruppestørrelse, tilpasset opplæring og å gi barna alternative måter å uttrykke seg på; både sosialt og faglig. Hovedsakelig er det rammefaktorer lærerne trekker fram som utfordrende i arbeidet med å inkludere de stille barna. Her nevnes blant annet: tid, ressurser og lærerens kompetanse. II Summary The theme of this master thesis is the inclusion of children with silent behavior in lower elementary school. Through this study i wish to focus on school as an arena of inclusion, and more specifically the teachers role in the work of including children with withdrawn behavior. In Norway, there has been conducted little research on the inclusion of children with this behavior at school, so this thesis will largely be based on international research and literature. The teachers explain that the quiet ones often get less attention than the children who require more attention. Lund (2012), who is ofte refrenced in this assignment, states that: "It does not disturb us and is easy to overlook, or we provide explanations justifying that we dont’t spend time on the children" (s. 14). In this assignment, there will be a focus on teacher's practice and effort to include this group of children. The issue of the thesis is therefore as follows: «What do teachers emphasizes as important when it comes to including pupils with silent behvaior in lower elementary school?» The thesis seeks to investigate this problem by using a qualitative approach with interview as method. The empirical study consists of five teachers. These teachers work at different schools and in different municipalities in Norway. The teachers form a relatively heterogeneous group and are represented by both women and men. Initially, there are different understandings of inclusion that gets explained, and these together form part of the assignments theoretical basis. Furthermore, it refers to the study's understanding of problematic and quiet behavioral problems. To approach a summarized understanding of these concepts and how they affect the teacher's inclusive practice, I chose to rely on research and literature on: Communication, relationship, parent-school cooperation, and motivation and coping to illuminate the theoretical aspects of the assignment. Findings in this study show to a large extent that the teacher's descriptions of the silent behavioral problem correspond with Lund (2012) and Omdals (2016) understanding of this behavior. At the same time, my findings show that safety and recognition are what the teachers emphasize as key elements in the work of including the silent children. In this work, the teachers refers to methods that involve group size, adapted education and giving the children alternative ways of expressing themselves; both socially and academically. Teachers refers mainly to framework factors as challenging in the work of including the silent children. These include both: time, resources and the teacher’s competence.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectSpesialpedagogikknb_NO
dc.titleStille atferd: En kvalitativ studie av tiltak for barn med stille atferd på småskoletrinnet - Hva vektlegger lærere som viktig for å fremme inkludering hos elever med stille atferd på småskoletrinnet?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel