Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOldervik, Heidun
dc.contributor.authorBergan, Lilly Ann
dc.date.accessioned2018-11-19T12:45:22Z
dc.date.available2018-11-19T12:45:22Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2573447
dc.description.abstractI denne oppgaven løftes likestillingsperspektivet inn i det spesialpedagogiske arbeidet i barnehagen gjennom følgende problemstilling; Hvordan reflekterer spesialpedagoger rundt likestilling blant barn med spesielle behov? Dette har vært spørsmålet som jeg har bestrebet å besvare. Metode for datainnsamling har vært kvalitative forskningsintervju med tre spesialpedagoger som arbeider i barnehage. Hovedtrekk fra resultater belyser hvordan spesialpedagogene selv reflekterer over egen likestillingspraksis, og hvordan bevisstheten rundt tema er i feltet. Med inspirasjon fra Grounded Theory har jeg analysert datamaterialet, som førte til tre kategorier; Likestilling er lik likeverd og inkludering, Kunne blitt mer bevisste på likestilling, og Å bygge barnet. Gjennom drøftingen belyses bevisstheten til de ansatte ved å se funn opp mot relevant teori. Her ser man også at likestilling blant barn med spesielle behov ofte forståes som en del av inkluderingsbegrepet, som igjen er svært vesentlig innenfor spesialpedagogisk arbeid. Et annet viktig moment som går frem av drøftingen er hvorvidt det finnes nasjonale og kommunale føringer for arbeid med likestilling spesifikt rettet mot barn med spesielle behov. Målet med oppgaven er å rette søkelyset mot et felt som synes å være lite prioritert innenfor spesialpedagogisk forskning, men som jeg mener det er viktig å reflektere over.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectSpesialpedagogikknb_NO
dc.title''Trygg og stolt og tilfreds over den man er - uansett om man er jente eller gutt'' - En kvalitativ studie av tre spesialpedagogers refleksjoner rundt likestilling i spesialpedagogisk arbeid i barnehagennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel