Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFiskum, Tove Anita
dc.contributor.authorMyren, Kyrre Mats
dc.date.accessioned2018-11-19T08:00:42Z
dc.date.available2018-11-19T08:00:42Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2573247
dc.description.abstractTidligere forskning har vist en positiv sammenheng mellom fysisk aktivitet og skoleprestasjoner. Samtidig poengterer en del metastudier at det er vanskelig å si noe konkret om effekter fordi begreper som læringsutbytte og kognitive funksjoner blir målt på ulike måter. I 2017 fikk Stortinget flertall for å innføre 60 minutter fysisk aktivitet hver dag for elever i grunnskolen. Denne studien ønsket å undersøke hvilke effekter fysisk aktivitet har på elevers oppmerksomhetsevne. Siden det finnes få studier på ungdommer har denne studien tatt utgangspunkt i ungdomsskoleelever. Hvilken effekt har fysisk aktivitet for ungdomsskoleelevers evne til å holde på oppmerksomheten? Det blir også undersøkt om det effekten blir påvirket av kjønn eller matematikkarakter. Studien har benyttet en kvantitativ metode med et kvasi-eksperimentelt design. Dette defineres også som et reverseringsdesign eller A-B-A-B-design hvor A er baseline og B er intervensjon. Det ble gjennomført tre baselinetester og tre intervensjonstester over ni dager. Utvalget besto av 32 elever på 8. trinn ved en skole i Trøndelag. Som test på oppmerksomheten ble det benyttet Oppmerksomhets- og konsentrasjonstesten d2-R. Denne måler elevers hastighet i visuell persepsjon og oppmerksomhetskapasitet. Aktiviteten tok utgangspunkt i en time fysisk aktivitet. I analysene ble det benyttet avhengig t-test for sammenligning av pre- og posttest, mens sammenligning av ulike grupper ble gjennomført ved hjelp av uavhengig t-test. Resultatene viste at elevene bedret seg fra baseline til intervensjon i både tempo og konsentrasjon med en effektstørrelse fra middels til stor. Med signifikant bedring på testene etter fysisk aktivitet sammenlignet med forrige baselinetest indikerer resultatene at den fysiske aktiviteten har hatt en positiv effekt på elevers oppmerksomhetsevne. Studien stemmer derfor overens med annen forskning som viser positive sammenhenger mellom fysisk aktivitet og oppmerksomhetsevne. Resultatene bør imidlertid tolkes med moderasjon fordi testen sammen med et kvasi-eksperimentelt design gjør det vanskelig å skille mellom effekter av fysisk aktivitet og en eventuell læringseffekt. I funnene var det ingenting som tyder på fysisk aktivitet har hatt en negativ effekt på elevenes oppmerksomhetsevne. Ved sammenligning av kjønn og matematikkarakter viste resultatene at det var ingenting som indikerte at noen av gruppene hadde større effekt av fysisk aktivitet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectSpesialpedagogikknb_NO
dc.titleFysisk aktivitet og oppmerksomhet - En kvantitativ studie av ungdomsskoleelevers oppmerksomhetsevne etter fysisk aktivitetnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282nb_NO
dc.description.localcodeDenne masteroppgaven vil etter forfatterens ønske ikke bli tilgjengelig.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel