Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHansen, Eilif Hugonb_NO
dc.contributor.authorHaugstad, Skjold Hognenb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T13:52:58Z
dc.date.available2014-12-19T13:52:58Z
dc.date.created2011-11-04nb_NO
dc.date.issued2011nb_NO
dc.identifier454084nb_NO
dc.identifierntnudaim:6154nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/257173
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har som formål å finne sparepotensialet for styrestrategier for veilysanlegg, som samtidig oppfyller kravene i veinormalen. Analysen går i hovedsak ut på en case studie av det nåværende veilysanlegget til Trondheim kommune med tilhørende målinger og innsamling av data for beregninger. Det er gjort målinger av både den nåværende situasjonen og av behovet.For den nåværende situasjonen er det foretatt målinger med luminanskamera ved syv forskjellige lokasjoner under tre distinkte føreforhold; snødekke, våt veibane og tørr veibane. De syv lokasjoenene er Festningsgata, Wedels gate, Tyholtveien, Klæbuveien, Elgeseter gate, Udbyes gate og Osloveien.For å finne behovet er det foretatt referansemålinger med lyset slukket ved en av de syv, Klæbuveien. Målingene ble sammen med logget forbruk og annen innhentet (data, snø, regn, og astronomiske forhold) brukt til å komme frem til optimalt tenntidspunkt for gitt belysningsklasse.I forhold til dagens styring vil opptimalisering av tenntidspunktene kunne spare 4,5% for belysningsklasse WEM4, som benyttes for veier uten midtrekkverk med årsdøgntrafikk under 1500 biler, og 3 % for belysningsklasse MEW3, som benyttes for alle veityper med årsdøgntrafikk fra 1500-4000.Det største sparepotensialet ligger i dimming, pga problemer med integreringen inn i eksisterende programvare i forsøksanlegget i Høgskoleringen har tallene noe større usikkerhet en ønsket, men totalt sett ble det funnet et sparepotensiale for belysingsanlegget installerti Elgeseter gate på 43% i forhold til dages forbruk.Disse beregningene har noen forutsetninger knyttettil seg, at effektforbruket ved neddimming tilsvarer anlegget installert i Høgskoleringen og at man velger å redusere belysningsklassen, slik veinormalen åpner for pga lav trafikkmengde i tidsrommet fra 00:00 til 05:30 på hverdager og 03:30 til 07:00 i helgene er her hoverforutsetningene.Årsakene til at sparepotensialet ved dimming er såpass stort ligger både i det å reduserte belysningsklassen, men også snømengden vinterstid i Trondheim. Ved snødekke på veien kan man nemlig, uten at det går ut over belysningskvaliteten, redusere lysutbyttet fra armaturene til 20%.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherInstitutt for elkraftteknikknb_NO
dc.subjectntnudaim:6154no_NO
dc.subjectMTENERG energi og miljøno_NO
dc.subjectElektrisk energiteknikkno_NO
dc.titleValg av styrestrategier for veilysanleggnb_NO
dc.title.alternativeControl Strategies for Road Lightingnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber61nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk, Institutt for elkraftteknikknb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel