Den virtuelle praksisplassen - hvordan VR-teknologi kan brukes for å hjelpe unge jobbsøkere i karrièreveiledning og i jobbsøkingsprosessen - et kvalitativ pilotstudie
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2571144Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykologi [3140]
Sammendrag
Sammenlignet med andre aldersgrupper er det flere unge personer utenfor arbeid og utdannelse, og tallet har økt det siste tiåret. Arbeids- og sosialdepartementet mener digitale løsninger kan hjelpe unge jobbsøkere ut i arbeid. Følgende denne tankegangen skal dette studiet undersøke VR (Virtual Reality) – en teknologi som har vist stort potensiale til å skape innlevelse og som læringsverktøy, på tross av få psykologistudier. Denne oppgaven har som mål å utforske hvordan VR-simuleringer kan brukes for å hjelpe unge jobbsøkere ut i arbeidslivet, og skape et grunnlag for videre forskning. Datainnsamling baserer seg på intervjuer av NAV-ansatte og - brukere, som tok del i samlinger arrangert av et pågående prosjekt mellom NTNU og NAV, kalt Virtuell praksisplass. Dataene benyttet baserer seg på ni intervjuer av åtte personer – to karriereveiledere ansatt i NAV og seks NAV-brukere – utført over sommeren og høsten 2017, der respondentene prøvde VR-simuleringer med et karriererelatert fokus. Datainnsamling og analysering baserte seg på Tematisk analyse, med elementer av Grounded Theory. I tråd med tidligere forskning tyder studiet på at VR-simuleringer har stort potensiale for å skape innlevelse og læringseffekt, både gjennom interaktive VR-simuleringer og 360-graders videoer. NAV-brukerne ønsket hovedsakelig å bruke simuleringene til å utforske nye yrker, arbeidsplasser og stillinger, og luke ut det som ikke passet dem. Dette kunne skape trygghet og bedre vurderingsgrunnlag for deres karrierevalg. Av simuleringene prøvd virket det som 360- graders video best fyller behovet til brukerne. Resultatene fra studiet er diskutert opp mot spillpsykologiske modeller og teorier om karrierevalg.