Distributed and co-located computer supported collaboration in a learning and working environment
Abstract
Mobil veiledning er et pilotprosjekt ved NTNU som ble kjørt våren 2005 i fagene Operativsystemer(IT2202) og Programmering, videregående kurs (IT1104). Mobil veiledning innebærer atveiledning fra studentassistent foregår over internett i stedet for tradisjonell veiledning på datasal.I mobil veiledning sitter studenter og studentassistenter distribuert og kommuniserer via et videokonferansesystemsom tilbyr overføring av lyd, bilde og applikasjonsdeling. Studentene kandermed delta på veiledningen bare de har en datamaskin med nødvendig programvare installert,internettilgang (bredbånd), webkamera og headset. Bakgrunnen for pilotprosjektet var å teste utmobil veiledning som arena for veiledning. Undersøkelsen har vist at studentene som har deltatti pilotprosjektet synes mobil veiledning fungerer bra. Selv om ikke alle er av den oppfatning at detkan erstatte tradisjonell veiledning, så mener de fleste at det er et godt supplement til tradisjonellveiledning.Den største styrken ved mobil veiledning er den mobiliteten det tilbyr studentene. Det betyr at studentenekan få veiledning uavhengig av geografisk lokasjon, bare de har tilgang til internett. Denstørste ulempen med mobil veiledning er de utfordringer teknologien setter for kommunikasjonmellom deltakerne. Teknologien må læres for å brukes og studenten må ha tilgang på nødvendigutstyr. Erfaringer fra pilotprosjektet viser at teknologien ikke alltid fungerer slik den er ment å fungere.Pakketap i overføringen kan gi dårlig kvalitet på audio/video.Det er bare de mest motiverte studentene som har benyttet seg av mobil veiledning. Det viser segat organiseringen har konsekvenser for oppslutningen. Utfordringen er å øke oppslutningen. Vihar foreslått flere tiltak. Noen av disse er bedret opplæring i mobil veiledning ved gjennomføringav workshop, og å øke nytteverdien ved å tilby mobil veiledning i flere fag.Mobil veiledning kan gi muligheter som ikke er mulig i en tradisjonell øvingstime. Bruk av privatkommunikasjon muliggjør flere samtidige samtaler i samme rom uten at de forstyrrer hverandre.Undersøkelsen viser også at bruk av privat kommunikasjon gjør studentene mindre nervøse for å benytte systemet til å stille faglige spørsmål til studentassistent. Samtidig ønsker studentene å fåmed seg spørsmål andre studenter stiller studentassistent. Vi tror derfor det kan være aktuelt å utvikleog gi brukerne opplæring i en egen etikette for hvordan en bør benytte mobil veiledning, slikat brukergruppen som helhet skal få mest mulig utbytte av mobil veiledning. Blant annet å brukeglobal kommunikasjon mot studentassistent, og tale hvis ikke skriftlig kommunikasjon er mesthensiktsmessig.I følge Moores prinsipper er de studentene som har valgt å delta på pilot prosjektet med i grupperingeninnovators og early developers. Bøygen er å komme over grøfta til early majority der teknologiener akseptert av en stor del av den potensielle brukergruppen. Når teknologi har entret dettestadiet, vil utviklingen gå av seg selv, der nye studenter får informasjon og interesse for konseptetfra studenter som allerede benytter verktøyet.Målsetningen med pilotprosjektet er å oppnå Mantovanis konseptuelle modell av sosial kontekstog min hypotese er at forutsetningen for å vurdere pilotprosjektet mot Mantovanis modell erMTO perspektivet. I mobil veiledningsprosjektet var organiseringen mangelfull og som et resultater det ikke forventet at artifaktet ble forplantet opp i strukturen og dermed heller ikke en del avden sosiale konteksten til enten studentene eller NTNU. Hypotesen om at organisering må endresfor å utnytte det fulle potensialet av et nytt artifakt ble bekreftet gjennom Part Two.