Utvikling av yrkesidentitet i faget prosjekt til fordypning - med fokus på barne- og ungdomsarbeiderfaget
Master thesis
View/ Open
Date
2016Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3864]
Abstract
I dette studiet ønsker jeg å beskrive elevenes erfaringer omkring utvikling av yrkesidentitet i faget prosjekt til fordypning, med fokus på barne- og ungdomsarbeideryrket. Målet er å få en bredere forståelse av elevenes yrkesidentitetsutvikling i praksisfelleskapet.
Problemstillingen som ligger til grunn for denne studien er: Hvordan erfarer elever utvikling av yrkesidentitet i faget prosjekt til fordypning? For å belyse dette har jeg formulert tre forskningsspørsmål: Hva erfarer elever på Vg1 helse og oppvekstfag og Vg2 barne- og ungdomsarbeiderfaget i faget prosjekt til fordypning? Hvilken sammenheng er det mellom teori og praksis i faget prosjekt til fordypning? Hvilken rolle spiller veileder/lærer i yrkesidentitetsutviklingen?
Ved å bruke kvalitativ metode og fenomenologisk tilnærming gjennomførte jeg gruppeintervju med elever fra Vg1 helse- og oppvekst og Vg2 barne- og ungdomsarbeiderfaget, og individuelle intervju med en lærling og en barne- og ungdomsarbeider.
Studiet viser at utvikling av elevenes yrkesidentitet påvirkes av mange faktorer. Eksempler på dette er erfaringer fra praksis, undervisning i skolen, relevans i opplæringen, veilederens rolle i praksis, det å selv oppsøke praksisplasser. Yrkesidentitet er også en subjektiv opplevelse som i stor grad er betinget av følelser. Utvikling av yrkesidentitet vil derfor sannsynlig påvirkes av faktorer som ikke kan defineres. Dette kommer ikke fram av elevenes erfaringer i denne studien.
Resultatene i denne studien viser at elevene har behov for en mer yrkesrettet opplæring og at deres arbeid og erfaringer fra praksis verdsettes mer i skolen. Det kommer også frem at det bør utarbeides kompetansemål som berører yrkesidentitet fordi det kan bidra til mer praksisrelatert utdanning i videregående skole. In this study, I want to describe students' experiences concerning the development of professional identity in the in-depth study project, focusing on the child and youth profession. The goal is to gain a broader understanding of students' professional identity development in the practice community.
The problem that underlies this study is: How are learners experiencing development of professional identity in the in-depth study project? To illustrate this I have formulated three research questions: What do students in Vg1 health and upbringing and Vg2 children's and youth work learn in the in-depth study project? What is the connection between theory and practice in the in-depth study project? What role do teachers/mentors play in the professional identity development?
By using qualitative methods and phenomenological approach I conducted group interviews with students from Vg1 health and upbringing and Vg2 children´s and youth work, and individual interviews with an intern and a children´s and youth worker.
The study shows that the development of students' professional identity is influenced by many factors. Examples include experiences from practice, teaching in schools, relevance of training, the supervisor's role in practice and seeking internships individually. Professional identity is also a subjective experience that is largely contingent on emotions. Development of professional identity will therefore most likely be influenced by factors that cannot be defined. These factors were not brought forth in this study.
The results of this study show that students need a more vocational training and that their work and experiences from practice should be valued more in school. It is also evident that there should be developed competence affecting professional identity because it can contribute to more practice-related education in high school.