Hvordan tilpasser IKEA reklame til kultur?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2568784Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Verden blir likere da globaliseringen øker deling, kommunikasjon og handel på tvers av landegrenser. Bedrifter blir større og internasjonale noe som gjør at man finner samme tilbud i flere land. Dermed virker verden likere enn før. IKEA er et eksempel på en slik internasjonal bedrift, da de tilbyr hjem til hele verdens befolkning.
Selskapet har benyttet ulike reklamevideoer i forskjellige marked. Dette studiet tar for seg analyse av to reklame videoer fra IKEA, for å undersøke om de er tilpasset kultur. Videoene er fra ulike nasjoner. Gruppen har benyttet seg av Geert Hofstede sin modell for nasjonale kulturer for å sammenligne de to nasjonene. I tillegg til Marieke De Mooij sin anvendelse av denne teorien har gruppen identifisert hvordan reklamene viser til den nasjonale kulturen i Norge og Taiwan. Senere ble kvalitative intervju gjennomført for å få dypere innsikt i analysen og teste gruppens tolkning.
Videre i drøftingen diskuteres funnene fra denne analysen, med intervjuene og Hofstede sitt studie. Man ser på likheter og ulikheter mellom nasjonene. Før man får innsikt i IKEA sin struktur og tilpasning til ulike marked. Diskusjonen besvarer om det er IKEA som har tilpasset seg kulturen, eller kulturen som har tilpasset seg IKEA.
Tilslutt kommer man frem til en konklusjon der oppgaven besvarer spørsmålet om hvordan IKEA har tilpasset reklame til kultur.