"Den skjønne løgn" - En lesning av Hulda Garborgs Kvinden skabt af Manden og Fru Evas Dagbog
Abstract
Denne oppgaven undersøker hvordan kvinnen og det feminine fremstilles i Hulda Garborgs Kvinden skabt af Manden (1904) og Fru Evas Dagbog (1905). Den likestillingsidealistiske resepsjonen som i hovedsak har undersøkt verkene har vegret seg for å lese Garborg som kvinnelig forfatter inn i en vitalistisk kontekst. I min lesning viser jeg hvordan den vitalistiske konteksten bidrar til å nyansere og utvikle forståelse for Garborgs fremstilling av kvinnen og det feminine. Med bakgrunn i Laura Marholms litterære poetikk viser jeg hvordan Garborg utvider og feminiserer vitalismeideologien til en feministisk-vitalisme som også påvirker den litterære formen.
Med henblikk på hvordan Garborg fremstiller kvinnen gjennom vitalistiske motiver, virkemidler og estetiske strategier viser jeg hvordan kvinnefremstillingene konstitueres bortenfor mannlig demonisering og kvinnelig trivialisering, og hvordan Garborg ilegger de tradisjonelt kvinnelige verdiene erotikk og kjærlighet positiv vekt. I oppgaven undersøkes det hvordan Garborg gjennom hovedpersonen Eva i Kvinden skabt af Manden viser kvinnens særegne og selvstendige stemme som bryter gjennom en intellektuell mannlig overflate, og hvordan fremstillingen av denne stemmen hevder kvinnens plass som et tenkende og følsomt individ. I Fru Evas Dagbok ser jeg på hvordan Garborg presenterer den feminiserte kvinnen og verdiene hun representerer som en overlegen størrelse som rommer et revolusjonært siktemål.
Med dette viser oppgaven hvordan Garborg med utgangspunkt i en regressiv nostalgisk kvinnedrøm nærte revolusjonære og radikale tanker, og synliggjør at en regressiv ideologi likevel kan gi opphav til ny innsikt og et kritisk blikk på samfunnet og de normene vi tar for gitt.