Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFrostad, Per
dc.contributor.authorHabecker, Diana BS
dc.date.accessioned2018-10-01T07:58:21Z
dc.date.available2018-10-01T07:58:21Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2565355
dc.description.abstractDet er stadig flere ungdommer med hørselshemming som først begynner på det videregåendeløpet på sitt hjemsted. Noen av disse faller fra, flytter og begynner på skole tilpasset og tilrettelagt for hørselshemmede. Formålet med denne studien har vært å sette fokus på de hørselshemmedes elevers motivasjon for å bytte skole, etter at de allerede har startet på det videregående skoleløpet - og hva de opplever som suksessfaktorer ved spesialskole. Hva er årsaken og motivasjonen til bytte av skole? Er det blitt bedre på den nye skolen, i så fall – hva er det som gjør at det har blitt bedre? Hva er suksessfaktorene? HLF Briskeby skole og kompetansesenter er en landsdekkende skole tilrettelagt for talespråklige hørselshemmede. Skolen har opp gjennom årene hatt et økende elevtall. Jeg har vært i kontakt med skolen og fått fire nåværende elever til å delta i denne studien. Studien er kvalitativ. De fire intervjuene er gjennomført med diktafon, transkribert og analysert med en temabasert tilnærming. Studien har lagt vekt på informantenes egne utsagn. Drøfting av mine funn er basert på datainnsamlingen som er blitt gjort, og knyttet opp mot tidligere forskning og litteratur. Temaer som inkludering og motivasjon har vært i fokus, knyttet opp mot problemstillingen: Hva motiverer hørselshemmede videregåendeskole elever som allerede går på hjemstedsskolen til å begynne på en spesialskole tilpasset hørselshemmede? Og hva opplever de som suksessfaktorer ved en spesialskole for hørselshemmede? Det som motiverte de hørselshemmede elevene til å velge bort hjemstedsskolen og begynne på en spesialskole for hørselshemmede var at de ønsket seg hverdag som var bedre og tryggere enn det de opplevde at de hadde på hjemstedskolen. Ønsket om å få venner og bedre karakterer sto høyt. Suksessfaktorene ved en spesial skole for hørselshemmede kommer relativt tydelig fram i denne studien. God tilrettelegging av klasserom, klassestørrelse, teknisk utstyr, medelever og lærere med kunnskap om hørsel og erfaring med undervisning av hørselshemmede, som igjen fører til trygghet og vennskap på skole og fritid.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleUng, hørselshemmet og talespråklig - en kvalitativ studie av videregåendeelevers opplevelse av suksessfaktorer ved en spesialskole for hørselshemmedenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel