Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStrand, Knut Arne
dc.contributor.authorFossmo, Pål Bjarne
dc.date.accessioned2018-09-26T14:00:54Z
dc.date.available2018-09-26T14:00:54Z
dc.date.created2018-05-27
dc.date.issued2018
dc.identifierntnudaim:18251
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2564792
dc.description.abstractI dag opplever bedrifter og organisasjoner et stadig økende krav om effektivisering og rasjonalisering av driften. Noen av årsakene til dette kan være at forbrukere kan velge mellom mange leverandører på grunn av globalisering og internasjonal konkurranse, og at de derfor blir mer kravstore i forhold til kvalitet og pris. Det er også et krav om at offentlige organisasjoner effektiviserer driften og forvalter de offentlige bevilgningene de mottar, på en mest mulig rasjonell måte. Dette gjelder ikke minst for institusjoner hvor prosjektgjennomføring utgjør en stor del av organisasjonens kjerneaktiviteter. Dette betyr at man kan oppnå et konkurransefortrinn, dersom man klarer å gjennomføre prosjekter på en mer effektiv måte i forhold til konkurrentene. For offentlige organisasjoner som Vegdirektoratet vil det være gunstig å kunne vise til at man har fått til økt effektivisering, både ovenfor myndigheter og publikum. En organisasjon som viser at de forvalter de økonomiske tilskuddene på hensiktsmessig måte, vil trolig kunne øke tillitt blant publikum, unngå politisk innblanding i driften og ha større sjanse for å beholde eller øke tilskuddene fra staten. Denne masteroppgaven har fokusert på effektivisering av prosjekter ved Vegdirektoratet, hvor de har prøvd ut Concurrent Design som en ny metode for prosjektgjennomføring. Målet med oppgaven har vært å undersøke om hvorvidt Concurrent Design har bidratt til effektivisering i et prosjekt ved Vegdirektoratet, som gikk ut på anskaffelse av vegmålingsteknologi. Det har også vært et mål å undersøke hvordan Vegdirektoratet kan implementere Concurrent Design i organisasjonen, og hvilke virkemidler det er hensiktsmessig å benytte for å overbevise de ansatte ved avdelingen til å ta i bruk metoden. I tillegg har studien tatt for seg hvilke verktøy og fasiliteter som er mest hensiktsmessige å benytte i Concurrent Design sesjoner hos Vegdirektoratet. I studien er det gjennomført 5 fokusintervjuer av ansatte ved Vegdirektoratet. Jeg har i tillegg deltatt som observatør i 10 sesjoner som hver har hatt en varighet på 4-5 timer. I studien kommer det fram at Concurrent Design er egnet som metode i enkelte prosjekter av en viss kompleksitet ved Vegdirektoratet. I prosjektet som ble gjennomført estimerte informantene at Concurrent Design har bidratt til en økt effektivisering på cirka 35 prosent, i forhold til hva man har oppnådd ved tidligere prosjekter. Det kommer fram av studien at det er mest hensiktsmessig å fokusere mer på opplæring, snarere enn resultater i de første prosjektene man benytter Concurrent Design. I en opplæringsfase bør Vegdirektoratet velge et prosjekt som passer til å gjennomføres med Concurrent Design. Studien viser også at det er viktig at ledelsen er klar over at en implementasjon av Concurrent Design, medfører en endring i arbeidspraksisens blant de ansatte. Det er derfor viktig å utøve god endringsledelse ved en implementering, slik at man unngår stor motstand blant de ansatte. Studien viser videre at det bør anskaffes gode samhandlingsverktøy som bidrar til at deltakerne får en god situasjonsforståelse i Concurrent Design sesjoner. Dette er viktig, fordi en god situasjonsforståelse kan tilføre en verdi for Vegdirektoratet i form av økt effektivitet og at man greier å utnytte ressursene bedre. I tillegg viser studien at det kan være at hensiktsmessig av ledelsen å fristille deltakere i Concurrent prosjekter fra noen arbeidsoppgavene de vanligvis utfører. Dette vil være en motivasjonsfaktor for å få de ansatte til å delta i prosjekter, og man unngår at deltakelsen oppleves som ekstraarbeid. Det kommer også fram at anskaffelse av adekvat samhandlingsverktøy og egnede fasiliteter, vil øke sjansen til at man lykkes med å gjennomføre effektive Concurrent sesjoner. Dette vil trolig også være en motivasjonsfaktor, da man lettere kan vise til at Concurrent Design har bidratt til økt effektivitet. Studien viser videre at fasilitator har en viktig rolle for å få til vellykkede Concurrent Design sesjoner. En forutsetning som kan avgjøre om fasilitator lykkes, er at denne forbereder seg grundig før prosjektet starter. I studien kommer det fram at fasilitator bør forberede seg ved å innhente mer kunnskap om arbeidsoppgaver, prosesser og ansvarsområder ved Vegdirektoratet, enn det ble gjort i prosjektet for anskaffelse av Vegmålingsteknologi. Totalt sett, så viser studien at Concurrent Design kan bidra til økt effektivitet og bør implementeres I Vegdirektoratet, så lenge metoden brukes i passende prosjekter og forholdene legges til rette for opplæring og bruk.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectIKT-basert samhandling
dc.titleEffektivisering i prosjektgjennomføring med Concurrent Design - Implementering av Concurrent Design i Statens Vegvesen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel