Lyden av Norge? En sosiolingvistisk undersøkelse av talemål i radioreklame
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2563616Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven undersøker bruken av ulike talemålsvarieteter i radioreklamen på radiokanalen P4. Jeg undersøker forekomsten av ulike varieteter, men også hvilken funksjon de kan sies å tillegges i reklamen, og her er forholdet mellom dialekt og standardtalemål sentralt. For å finne ut av dette har jeg foretatt en kvantitativ analyse av radioreklamen som ble sendt to dager høsten 2017. Datamaterialet består i alt av 262 reklameinnslag. Jeg deler reklamen inn i to forskjellige deler: reklamedel 1 og reklamedel 2. Bakgrunnen for denne inndelingen er at talemålsbruken er forskjellig i de ulike delene. Reklamedel 1 er en dramatiseringsdel, og her forekommer et større dialektmangfold enn i reklamedel 2. Jeg gjør en grovinndeling av dialektene i fire hovedområder, østnorsk, vestnorsk, trøndersk og nordnorsk. Det er størst forekomst av vestnorske og nordnorske dialekter. Reklamedel 2, som er en informasjonsdel, skal fremstå som den seriøse delen hvor produktet det reklameres for blir presentert. I denne delen er et standardnært talemål, som jeg har valgt å kalle ‘standard østnorsk’, nesten enerådende. Generelt er ‘standard østnorsk’ det dominerende talemålet i reklamen, da det er innslag av standardnært talemål i alle radioreklamer, også i de reklamene som bruker dialekter. Jeg finner ingen innslag av nynorsk talemål eller sørlandske dialekter. En av de viktigste grunnene for dialektbruk i reklamen, er for å gjenskape en hverdagssituasjon som lytterne kan kjenne seg igjen i. Samtidig er det først og fremst regiontalemål som blir benyttet i radioreklamen. Jeg finner få av de mest «typiske» og markerte dialekttrekkene.