• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for språk og litteratur
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for språk og litteratur
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lyden av Norge? En sosiolingvistisk undersøkelse av talemål i radioreklame

Thorsen, Connie
Master thesis
View/Open
Connie Thorsen, masteroppgave.pdf (Locked)
Connie Thorsen, omslag.pdf (Locked)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2563616
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for språk og litteratur [1341]
Abstract
Denne oppgaven undersøker bruken av ulike talemålsvarieteter i radioreklamen på radiokanalen P4. Jeg undersøker forekomsten av ulike varieteter, men også hvilken funksjon de kan sies å tillegges i reklamen, og her er forholdet mellom dialekt og standardtalemål sentralt. For å finne ut av dette har jeg foretatt en kvantitativ analyse av radioreklamen som ble sendt to dager høsten 2017. Datamaterialet består i alt av 262 reklameinnslag. Jeg deler reklamen inn i to forskjellige deler: reklamedel 1 og reklamedel 2. Bakgrunnen for denne inndelingen er at talemålsbruken er forskjellig i de ulike delene. Reklamedel 1 er en dramatiseringsdel, og her forekommer et større dialektmangfold enn i reklamedel 2. Jeg gjør en grovinndeling av dialektene i fire hovedområder, østnorsk, vestnorsk, trøndersk og nordnorsk. Det er størst forekomst av vestnorske og nordnorske dialekter. Reklamedel 2, som er en informasjonsdel, skal fremstå som den seriøse delen hvor produktet det reklameres for blir presentert. I denne delen er et standardnært talemål, som jeg har valgt å kalle ‘standard østnorsk’, nesten enerådende. Generelt er ‘standard østnorsk’ det dominerende talemålet i reklamen, da det er innslag av standardnært talemål i alle radioreklamer, også i de reklamene som bruker dialekter. Jeg finner ingen innslag av nynorsk talemål eller sørlandske dialekter. En av de viktigste grunnene for dialektbruk i reklamen, er for å gjenskape en hverdagssituasjon som lytterne kan kjenne seg igjen i. Samtidig er det først og fremst regiontalemål som blir benyttet i radioreklamen. Jeg finner få av de mest «typiske» og markerte dialekttrekkene.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit