Modellering og analyse av fritt frambygg-bru med grove skjærriss - Tilstandsbeskrivelse og kapasitetskontroll av Kjøkøysund bru
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2563280Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven omhandler skadekartlegging, analyse og kapasitetskontroll i bruddgrensetilstand for bruoverbygningen til Kjøkøysund bru. Brua har en total lengde på 375 meter fordelt på 6 spenn, der hovedspennet er 110 meter og bygd som fritt frambygg. Modelleringen av Kjøkøysund bru og analysen av lastvirkningene har blitt gjennomført med rammeprogrammet NovaFrame. Lastene er beregnet basert på Statens Vegvesens håndbok R412 og NS 3491. Kapasitetenberegningene er basert på NS 3473.
Ved befaring og tidligere rapporter har det blitt kartlagt flere skjærriss i stegene til kassetverrsnittet langs hele brulengden. Det har også blitt oppdaget krakelering i både søyler og bruoverbygning som tyder på bruk av alkalie-reaktivt tilslag.
Et stort fokus i oppgaven har vært å beregne den effektive skjærkraften i kassestegene forårsaket av skrå gurter. Det er anerkjent at skrå gurter har en effekt på den dimensjonerende skjærkraften, men det er usikkert hvordan denne skal beregnes. I oppgaven har tre metoder blitt sammenlignet, Brås metode, Dilger & Langohr og den tradisjonelle metoden fra DIN 1045-01.
Den gjennomførte kontrollen i bruddgrensetilstand viste at Kjøkøysund bru ikke har tilstrekkelig skjærkapasitet. Det er nødvendig å iverksette tiltak for å bedre situasjonen. For andre kontrollerte lastvirkninger var kapasiteten tilstrekkelig.
Hovedårsaken til den høye skjærutnyttelsen er trolig at Kjøkøysund bru originalt ble prosjektert med et gammelt regelverk fra før innføringen av partialfaktormetoden, som ble innført i Norge av Norsk Standard i 1973.