Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaugan, Jan Arvid
dc.contributor.advisorJohansen, Vegard
dc.contributor.authorHuseby, Thea Kjus
dc.date.accessioned2018-09-18T12:41:48Z
dc.date.available2018-09-18T12:41:48Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2563229
dc.description.abstractFormålet med studien er å undersøke om trekk ved skolen har betydning for videregåendeelevers rapportering av emosjonelle vansker. Emosjonelle vansker ble målt opp mot faktorer som ensomhet, selvverd og studieretning. Det ble også sett på om det finnes kjønnsforskjeller på de nevnte faktorene. Studiens problemstilling er følgende: i hvilken grad har trekk ved skolen betydning for videregåendeelevers rapportering av emosjonelle vansker? Problemstillingen ble belyst ved bruk av kvantitativ metode og er en del av et større forskningsprosjekt. Prosjektet har tidligere utført fire datainnsamlinger fra 2015 til 2018 gjennom en spørreundersøkelse på tretten videregående skoler i Trøndelag. Fra 2017 deltok 2122 elever fra både studiespesialiserende og yrkesfaglige studieretninger. For å besvare problemstillingen ble det utført korrelasjonsanalyser, lineære regresjonsanalyser og flernivåanalyse. Resultatene indikerer at det er signifikante sammenhenger mellom selvverd, ensomhet og emosjonelle vansker. Skolene må ta tak i disse faktorene, og arbeide bedre og mer med sosiale relasjoner mellom både lærere og elever. Et merkverdig funn er den signifikante effekten av å gå på typiske jentelinjer og typiske guttelinjer. Funnene i oppgaven indikerer at det er sammenheng mellom studieretning og elevenes rapportering av emosjonelle vansker. Ved å undersøke det individuelle karaktertrekket kjønn fikk jeg mulighet til å studere forholdet mellom karakteristika knyttet til individet og til miljøet. Resultatene indikerer at gutter som går på typiske jentelinjer rapporterer om høyere verdier av emosjonelle vansker sammenliknet med gutter på typiske guttelinjer. Videre viste resultatene at emosjonelle vansker er mindre utbredt for jenter som går på typiske guttelinjer enn omvendt. En kan derfor anta at studieretningen elevene velger, og elevsammensetningen på de ulike retningene har betydning for elevers rapportering av emosjonelle vansker.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleSkolefaktorers betydning for emosjonelle vansker - En kvalitativ studie av videregåendeelevers rapportering av emosjonelle vansker, knyttet til betydningen av skoletrekknb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel