Show simple item record

dc.contributor.advisorFrostad, Per
dc.contributor.authorNordahl, Karoline
dc.date.accessioned2018-09-13T09:08:49Z
dc.date.available2018-09-13T09:08:49Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2562438
dc.description.abstractMålet med denne studien er å undersøke hvordan en lærer og hennes elever oppfatter læring og utvikling (tankesett) i matematikk, samt hvordan de oppfatter faget matematikk. I tillegg har innsikt i lærerens undervisningspraksis vært en del av målet. Studiens problemstilling er: Hva tenker en lærer og hennes elever om læring og utvikling i matematikk? Studien har tatt utgangspunkt i en kvalitativ forskningstilnærming. Datainnsamlingen har foregått via både intervju og observasjon. Utvalget består av en lærer og syv av hennes elever. Resultatene fra studien blir presentert gjennom tre hovedkategorier som har tilhørende underkategorier. Den første kategorien er Undervisning, og handler om lærerens undervisningspraksis og undervisningen som ble observert og refleksjoner rundt denne. Den andre kategorien er Læreren og elevenes tankesett, og handler om læreren og elevenes oppfatning av læring og utvikling innenfor matematikk. Den tredje kategorien er Oppfatning av matematikkfaget, og handler om hvordan de oppfatter faget matematikk. Resultatene viser at læreren har et dynamisk tankesett om læring og utvikling i matematikk. Hun tenker at alle kan bli god i matematikk ved riktig tilrettelegging. Resultatene fra elevintervjuene viser imidlertid at ikke alle elevene har et dynamisk tankesett knyttet til læring og utvikling i matematikk. De fleste elevene tenker at en kan bli god i matematikk, og at en kan lære faget ved å legge ned en innsats. En elev tenker at ikke alle kan bli god, og i hvert fall ikke hvis de ikke er interessert. Det er noen av elevene som liker faget, og noen som ikke liker faget. De fleste av elevene oppfatter imidlertid faget som relevant for sin hverdag. Resultatene viser videre at læreren er opptatt av å bruke konkreter, at elevene skal se sammenhenger innenfor faget og at elevene skal forstå hva de gjør og hvorfor de gjør det. Hun tenker at en elevaktiv undervisning med en praktisk tilnærming er viktig for elevenes læring og utvikling.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.title''Man lærer av feil som læreren vår bruker å si'' - En kvalitativ studie som undersøker en lærer og hennes elevers tankesett innenfor matematikk og deres oppfatning av fagetnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record