Onboarding av nyansatte: et bidrag til effektiv sosial integrering
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2562242Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Gruppen består av to studenter med henholdsvis lik livssituasjon. Etter fire og seks år med fleksible studier og et hektisk siste semester ønsker vi med dette å sette et godt standpunkt for vår bachelorgrad i Økonomi, ledelse og bærekraft ved NTNU i Gjøvik. Bacheloroppgaven ble gjennomført i samarbeid med Nammo, avdeling Raufoss. Formålet med oppgaven er å belyse om det er grunnlag for å utvikle en ny onboardingprosess hos Nammo Raufoss. For å svare på problemstillingen har vi hentet inn data gjennom 10 strukturerte intervjuer med ansatte. Forskningsdesignet er en fenomenisk tilnærming gjennom kvalitativt design. Vi valgte denne tilnærmingen ettersom vi skal undersøke nyansattes erfaringer med fenomenet «onboarding» på Nammo. Funnene blir deretter knyttet opp mot relevant onboardingsteori. Konklusjonen i problemstillingen viser at den eksisterende onboarding prosessen er veldig godt gjennomført og at den gir de ansatte en god start i bedriften. Vi konkluderte med at det ikke er grunnlag for å utvikle en ny onboardingprosess, men har heller fokusert på å komme med tilbakemeldinger for å forbedre den eksisterende prosessen. The group consist of two students. After four and six years of flexible studies and a hectic spring semester, we look forward to draw a line with this bachelor thesis in Economics in Business Administration and Management. The thesis was conducted in collaboration with Nammo, Department of Raufoss. The purpose of the assignment is to elucidate whether there is a basis for developing a new onboarding process at Nammo Raufoss. To answer our topic question we have collected data through 10 structured interviews. The research design is a phenomenal approach through qualitative design. We chose this approach because the point of interest is the new employees’ subjective experience of the phenomenon “Onboarding”. The findings will then be linked to relevant theory. The conclusion of our topic question shows that the existing onboarding process is giving the employees’ a good start in the organization. We concluded that at this point, there is no basis for a developing a new onboarding process, but rather focused on providing feedback to improve the existing process.