Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNylander, Lars
dc.contributor.authorJahr, Anne
dc.date.accessioned2018-09-10T08:29:03Z
dc.date.available2018-09-10T08:29:03Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2561636
dc.description.abstractGinsberg oppnår i "Kaddish" det David Graham og Kate Sontag i After Confession: Poetry as Autobiography kaller førstepersonslyrikk med en større sosial visjon: poesi som oppnår opplysning over narsissisme, universal resonans over selvrefererende anekdoter. I det postmoderne samfunnet er det skapt en større forståelse av at relasjonen mellom fiksjon og virkelighet er et dialogisk "både – og". "Kaddish" er et selvfiksjonelt dikt som reflekterer over sin egen funksjon som poesi. Allen Ginsbergs "Kaddish" referer til en hymne fra den jødiske liturgien og skaper slik en bevissthet hos leseren om at dette er et verk som ønsker å skape en dialog med den litterære tradisjonen og etablerte religiøse praksiser. Fremføringen av et distinkt kunstner-jeg i "Kaddish" medvirker til at diktet går i dialog med sine omgivelser. Det at tittelen er lånt fra en hymne fra den jødiske liturgien, problematiserer relasjonen ytterligere. Sistnevnte etablerer også en dialog med den religiøse tradisjonen og retter fokuset mot noen grunnleggende estetiske problemstillinger. "Kaddish" er en øvelse i estetisk eksperimentering: hver strofe har sine egne kvaliteter, sin stil og sin stemme. Diktet sier: Jeg hevder meg å være et narrativ, men demonstrer at jeg ikke er det gjennom min språklige organisering. I overført betydning kan dette tolkes som et bilde på den selvbiografiske lyrikkens problem: den er både personlig og samtidig strengt ikke-personlig. Den er bevisst seg selv som iscenesettelse av identiteter, men disse identitetene er ikke synonyme med selvet, selv når de fremstår som det. De er snarere fremføringen av identiteter på et gitt tidspunkt i verkets temporalitet, eller fremføringer av ulike deler av identiteter, som gir inntrykk av å representere ulike deler av forfatteren selv. De selvbiografiske elementene i "Kaddish" svekker ikke diktet, de bidrar snarere til å skape en spennende lyrisk dialektikk som problematiserer poesiens potensial til å uttrykke sorg og død, og til å adressere menneskets rolle i evigheten og religions funksjon i det postmoderne samfunnet. Selv om diktet konvergerer mot faktiske hendelser fra forfatterens liv, er verkets akse sentrert rundt de store spørsmålene som ofte dukker opp i kjølvannet av dødsfall i nær familie, slik som: Finnes det et liv etter døden? Finnes det en Gud? Med utgangspunkt i den jødiske, sørgende identitet som hymnen forutsetter, utfører Ginsberg et poetisk eksperiment som går langt i å prøve å svare på spørsmålet: hva er språkets potensial? Og kan språket brukes til å uttrykke noe så allment og hjerteskjærende som tapet av en mor? Han svarer med religionen: Den troendes velsignelse av Gud kan aldri påstås å være like hellig som Gud selv. I overført betydning: i møtet med sorgen, kommer også ordet til kort. Ordet vil aldri kunne uttrykke det som ikke kan uttrykkes. Vi kan bare eksperimentere, prøve og søke en forsoning. Slik Ginsberg gjør så godt.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectselvfiksjonnb_NO
dc.subjectvirkelighetslitteraturnb_NO
dc.subjectAllen Ginsbergnb_NO
dc.subjectKaddishnb_NO
dc.subjectselvbiografisk poesinb_NO
dc.subjectselvbiografisk lyrikknb_NO
dc.subjectbeatpoetenenb_NO
dc.subjectGinsbergnb_NO
dc.subjectbeatgenerasjonennb_NO
dc.subjectKaddish and Other Poemsnb_NO
dc.subjectdiktanalysenb_NO
dc.subjectlyrikknb_NO
dc.subjectpoesinb_NO
dc.subjectdiktnb_NO
dc.subjectjødisk litteraturnb_NO
dc.subjectwriting jewishnb_NO
dc.titleGotta get a rhythm up to cry - Religiøsitet og fremføring av identitet i Allen Ginsbergs selvbiografiske dikt “Kaddish”nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040::Allmenn litteraturvitenskap: 041nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel